Естетичне виховання - засоби, завдання, методи
11.07.2017 0

Естетичне виховання - засоби, завдання, методи

Психологія
В закладки


Естетичне виховання – це одне з напрямків педагогіки, головна мета якого навчити людину розуміти й цінувати прекрасне. В залежності від віку дитини можуть бути використані різні методи морально-художнього розвитку особистості.

Видатний російський драматург А. П. Чехів сказав: «У людині повинно бути все прекрасно: і обличчя, і одяг, і душа, і думки». Якщо поглянути на це висловлювання з точки зору педагогіки, то подібний стан всеосяжної краси і є результат успішного естетичного виховання.

Що таке

Слово «естетика» в перекладі з давньогрецької означає «чуттєве сприйняття» і являє собою вчення про зовнішній формі та внутрішній зміст прекрасного у природі, суспільному житті, внутрішньому світі людини.

Естетичне виховання – це розвиток в людині здатності сприймати, цінувати, аналізувати і створювати прекрасне в повсякденному житті та мистецтві.

Тут слід уточнити, що поняття «прекрасне» в контексті художнього формування особистості не співпадає із значенням слів «краса, красивий». Останнє – це скоріше опис зовнішньої форми, яка залежить від конкретної історичної епохи та може змінюватися.

«Прекрасне» же знаходиться поза залежності від часу і включає в себе такі поняття, як гармонія, гуманізм, досконалість, височина, духовність.Dety093_image

Цілі і завдання

Головна мета естетичного виховання полягає в тому, щоб виплекати в людині естетичну культуру, що включає наступні компоненти:

  1. Сприйняття - це здатність бачити прекрасне у будь-якому його прояві: у природі, мистецтві, міжособистісних відносинах.
  2. Почуття – емоційна оцінка прекрасного.
  3. Потреби – бажання і необхідність отримувати естетичні переживання шляхом споглядання, аналізу і створення прекрасного.
  4. Смаки – вміння оцінювати та аналізувати прояви навколишнього світу з точки зору відповідності його естетичним ідеалам.
  5. Ідеали – особистісні уявлення про прекрасне в природі, людині, мистецтві.

Завданнями є:

  • формування гармонійної особистості;
  • розвиток у людині здатності бачити й цінувати прекрасне;
  • закладка ідеалів прекрасного і вироблення естетичних смаків;
  • спонукання до розвитку творчих здібностей.

Кошти

Засобами прилучення до прекрасного є:

  • образотворче мистецтво (живопис, скульптура);
  • драматургія (театр);
  • архітектура;
  • література;
  • телебачення, ЗМІ;
  • музика різних жанрів;
  • природа.

До методів відносяться:

  • особистий приклад;
  • бесіди;
  • шкільні уроки та заняття у дитячому садку, гуртках, студіях;
  • екскурсії;
  • відвідини театру, виставок, музеїв, фестивалів;
  • ранки та вечори в школі та ДНЗ.

найдієвішим з усіх методів є особистий приклад вчителя (батька). За допомогою його формується той ідеал, який потім лягає в основу всього художньої свідомості. Особистий приклад включає в себе: манеру поведінки, спілкування, зовнішній вигляд і моральні якості.

WJkLWE1Yj

Естетичне виховання

Естетичне виховання – завдання не тільки вихователів і вчителів. Це безперервний процес, який бере свій початок у сім'ї, а продовжується педагогами.

На чому будуються бесіди зі статевого виховання? Читай далі.

В сім'ї

Зміст естетичного розвитку в сім'ї включає:

  • особистий приклад батьків;
  • спів пісень колискових;
  • малювання;
  • читання книг, розповідання казок;
  • бесіди;
  • естетика побуту.

Як уже згадувалося, найважливішим методом тут є особистий приклад батьків. Народна мудрість підкреслила це прислів'ям «Яблуко від яблуні недалеко падає».

Перше, що бачить дитина в сім'ї – це мама і тато. Вони є його першими естетичними ідеалами. У цій справі немає дрібниць, важливими є і зовнішній вигляд батьків, і їх манера спілкування, розмови, і сімейні критерії прекрасного і потворного.

Сімейний естетичне виховання складається з багатьох складових:

  1. Охайно одягнені члени сім'ї, атмосфера взаємної поваги, щирі емоції, вміння висловлювати свої почуття словом, наявність дисципліни та правил поведінки – ось ті основи, на яких будується правильне естетичне свідомість дитини.
  2. Виховання музичного смаку починається із співу колискових пісень, потішок, дитячих пісень як окремо матір'ю, так і спільно з дитиною.
  3. Вміння цінувати твори мистецтва, тягу до творення розвиває малювання. Вживання різних технік: олівець, гуаш, акварель, фломастери, олівці, допомагає дитині знайомитися з квітами, їх поєднаннями, розвиває здатність бачити форму і зміст.
  4. Читання книг, розповідання казок допомагає дитині засвоїти все багатство рідної мови, навчитися використовувати слово як засіб вираження емоцій.
  5. Бесіди необхідні для відповідей на запитання дитини, що виникають під час пізнання навколишнього світу. Вони допомагають навчитися відрізняти прекрасне від потворного, гармонію від хаосу, піднесене від ницого.
  6. Естетика побуту включає дизайн дитячої кімнати, загальне оформлення житлового простору: картини на стінах, живі квіти, порядок, чистота. Все це з самого раннього дитинства формує у дитини внутрішнє почуття прекрасного, яке потім знайде своє вираження в естетичному свідомості.

1382075111_esteticheskoe-vospitanie-detey-tile

У школі

Хоча основоположник педагоги К. Д. Ушинський писав, що кожен шкільний предмет містить естетичні елементи, все-таки найбільший вплив на розвиток естетичних смаків учнів мають уроки:

  • Російської мови та літератури. Вони знайомлять дітей із скарбницею рідної мови, допомагаючи опанувати словом, навчитися цінувати й аналізувати твори світової класики.
  • Музики. Музика і спів розвивають голос і слух. Крім того, вивчаються на уроках теоретичні основи музики навчають дітей правильно оцінювати будь-який музичний твір з естетичної точки зору.
  • Малювання (уроки образотворчого мистецтва). Малювання сприяє виробленню художнього смаку. Вивчення праць класиків світової живопису, скульптури на уроках образотворчого мистецтва формує в дітях здатність бачити прекрасне в різноманітних його виразах.

Заходи в бібліотеці

Бібліотека завжди асоціювалася з скарбницею знань. Це шанобливе ставлення до книг можна використовувати для естетичного виховання школярів молодших і середніх класів школи.

Серед заходів, що проводяться в бібліотеці можна виділити:

  • ознайомчі бесіди, розповідають про цінності книг, дбайливе ставлення до них;
  • тематичні книжкові виставки, присвячені, наприклад, старовинних книг, літератури про війну, захисту навколишнього середовища;
  • дні «приведи друга», спрямовані на спонукання дітей записатися в бібліотеку;
  • літературні і поетичні вечори, присвячені творчості конкретного письменника або поета, зі знайомством з його біографією, видатними творами, читання уривків з них або декламація віршів напам'ять.

Відкритий урок

Відкритий урок відрізняється від звичайного тим, що методику роботи вчителя (викладача) у класі можуть бачити і переймати його колеги. Оскільки право давати відкриті уроки мають лише педагоги з високим рівнем науково-методичної підготовки, використовують оригінальні навчальні методики.

Цей вид навчального процесу може використовуватися як засіб передачі позитивного досвіду в естетичному вихованні учнів. Особливою цінністю володіють відкриті уроки з художньо-прикладного мистецтва (малювання, праця), музиці, російській мови і літератури.

b1626a28f3b60250245d563187862e94-tile

Бесіди

Як і на рівні сім'ї формат бесіди у процесі навчання в школі є невід'ємною частиною формування художньої свідомості учнів.

Вони можуть проводитися у формі:

  • класних годин;
  • вільних уроків.

Класний годину вчитель може використовувати не тільки для організаційної роботи з дітьми, але і як інструмент естетичного виховання. Наприклад, приурочивши його до дня народження письменника, поета, композитора або міжнародного дня музики (музеїв).

Вільні уроки – це уроки, які присвячені обговоренню того чи іншого твору (урок літератури), події (урок історії, суспільствознавства). При цьому вчитель не тільки спонукає учнів до дискусії, але і сам направляє думку дітей, м'яко формуючи правильне уявлення.

Рекомендації по морально-художньому розвитку особистості

Методи відрізняються в залежності від віку дітей.

Дітей дошкільного віку

Принципи включає:

  • створення естетики обстановки;
  • самостійна художня діяльність;
  • заняття з вихователем.

Естетика обстановки в ДНЗ включає в себе:

  • колірне рішення ігрових кімнат і класів;
  • використання живих рослин;
  • оформлення меблів, наочних посібників;
  • підтримка порядку, чистоти.

Самостійна художня діяльність повинна бути реалізована у вигляді уроків вільної творчості. На них дитина має можливість виконувати завдання, керуючись тільки власним уявленням. Така форма роботи розвиває уяву, стимулює зорову пам'ять, вчить оцінювати кінцевий результат.

Заняття з вихователем спрямовані на формування естетичного смаку, ідеалів і критеріїв оцінки прекрасного під керівництвом наставника.101013816_3925073_0_6208e_ccc80aff_xl_1_

Молодших школярів

Оскільки школяр вже має аналізувати і будувати логічно-смислові ланцюжки, це необхідно використовувати при естетичному вихованні дітей цієї вікової групи.

Про провідний метод екологічного виховання читай далі.

Як проходить позакласний захід з ґендерного виховання? Дізнайся зі статті.

Основними методами роботи з естетичного виховання з учнями початкової школи є:

  • шкільні уроки;
  • класні години;
  • тематичні ранки і вечори;
  • екскурсії в парк, краєзнавчий музей;
  • конкурси малювання, співу;
  • творчі домашні завдання.

Підлітків-старшокласників

Естетичне виховання в цьому віці є найскладнішим для будь-якого вчителя, так як основні ідеали та критерії у дитини до цього моменту вже склалися.

Робота з цією групою дітей повинна включати наступні методи:

  • відкриті уроки;
  • бесіди, дискусії;
  • класний годину;
  • екскурсії в музеї образотворчого мистецтва;
  • відвідування театрів (оперний, драматичний), філармонії;
  • залучення дітей до секції і гуртки (живопису, конструювання, сценічного мистецтва, танців);
  • літературні конкурси на краще есе, декламацію вірша;
  • твори на тему прекрасного, піднесеного, ницого.

Таким чином, естетичне виховання – це не одноразовий захід. Воно повинно починатися з самого народження дитини в сім'ї, підхоплюється вихователями дитячих садків, тривати у школі та університеті і супроводжувати людину все його життя вже у формі самовдосконалення.

Відео: Так воно важливо?

Комментарии (0)
Додати коментар
Форми роботи з батьками в дитячому саду - нові, активні методи з фізичної культури, математики
Форми роботи з батьками в дитячому садку можуть бути самими різноманітними, але всі вони повинні переслідувати єдину мету – допомогти дитині розкрити свої здібності і
Трудове виховання в дитячому садку - цілі, завдання, види праці
Поряд з навчальним процесом і грою в дитячому садку багато уваги приділяється трудовому вихованню. Як організовується діяльність малюків, які основні відмінності
Методи виховання, фізичного, сімейного, засоби і форми
Для розвитку дитини як повноцінної особистості педагоги і батьки користуються різними прийомами виховання. Що вони собою являють, на що варто робити упор при організації
Креативність - що це таке, як розвинути, діагностика, психологія, критерії
Креативність – це здатність особистості мислити нестандартно. Приймати рішення, створювати щось нове і генерувати масу ідей.
Інтеграція - що це таке, вертикальна, системна, горизонтальна, в педагогіці
Сучасне суспільство вимагає нових підходів до процесу навчання підростаючого покоління. Інтеграція в педагогіці – основний шлях для вирішення проблем успішної реалізації