Естетичне виховання - засоби, завдання, методи
Естетичне виховання – це одне з напрямків педагогіки, головна мета якого навчити людину розуміти й цінувати прекрасне. В залежності від віку дитини можуть бути використані різні методи морально-художнього розвитку особистості.
Видатний російський драматург А. П. Чехів сказав: «У людині повинно бути все прекрасно: і обличчя, і одяг, і душа, і думки». Якщо поглянути на це висловлювання з точки зору педагогіки, то подібний стан всеосяжної краси і є результат успішного естетичного виховання.
Що таке
Слово «естетика» в перекладі з давньогрецької означає «чуттєве сприйняття» і являє собою вчення про зовнішній формі та внутрішній зміст прекрасного у природі, суспільному житті, внутрішньому світі людини.
Естетичне виховання – це розвиток в людині здатності сприймати, цінувати, аналізувати і створювати прекрасне в повсякденному житті та мистецтві.
Тут слід уточнити, що поняття «прекрасне» в контексті художнього формування особистості не співпадає із значенням слів «краса, красивий». Останнє – це скоріше опис зовнішньої форми, яка залежить від конкретної історичної епохи та може змінюватися.
«Прекрасне» же знаходиться поза залежності від часу і включає в себе такі поняття, як гармонія, гуманізм, досконалість, височина, духовність.
Цілі і завдання
Головна мета естетичного виховання полягає в тому, щоб виплекати в людині естетичну культуру, що включає наступні компоненти:
- Сприйняття - це здатність бачити прекрасне у будь-якому його прояві: у природі, мистецтві, міжособистісних відносинах.
- Почуття – емоційна оцінка прекрасного.
- Потреби – бажання і необхідність отримувати естетичні переживання шляхом споглядання, аналізу і створення прекрасного.
- Смаки – вміння оцінювати та аналізувати прояви навколишнього світу з точки зору відповідності його естетичним ідеалам.
- Ідеали – особистісні уявлення про прекрасне в природі, людині, мистецтві.
Завданнями є:
- формування гармонійної особистості;
- розвиток у людині здатності бачити й цінувати прекрасне;
- закладка ідеалів прекрасного і вироблення естетичних смаків;
- спонукання до розвитку творчих здібностей.
Кошти
Засобами прилучення до прекрасного є:
- образотворче мистецтво (живопис, скульптура);
- драматургія (театр);
- архітектура;
- література;
- телебачення, ЗМІ;
- музика різних жанрів;
- природа.
До методів відносяться:
- особистий приклад;
- бесіди;
- шкільні уроки та заняття у дитячому садку, гуртках, студіях;
- екскурсії;
- відвідини театру, виставок, музеїв, фестивалів;
- ранки та вечори в школі та ДНЗ.
найдієвішим з усіх методів є особистий приклад вчителя (батька). За допомогою його формується той ідеал, який потім лягає в основу всього художньої свідомості. Особистий приклад включає в себе: манеру поведінки, спілкування, зовнішній вигляд і моральні якості.
Естетичне виховання
Естетичне виховання – завдання не тільки вихователів і вчителів. Це безперервний процес, який бере свій початок у сім'ї, а продовжується педагогами.
На чому будуються бесіди зі статевого виховання? Читай далі.
В сім'ї
Зміст естетичного розвитку в сім'ї включає:
- особистий приклад батьків;
- спів пісень колискових;
- малювання;
- читання книг, розповідання казок;
- бесіди;
- естетика побуту.
Як уже згадувалося, найважливішим методом тут є особистий приклад батьків. Народна мудрість підкреслила це прислів'ям «Яблуко від яблуні недалеко падає».
Перше, що бачить дитина в сім'ї – це мама і тато. Вони є його першими естетичними ідеалами. У цій справі немає дрібниць, важливими є і зовнішній вигляд батьків, і їх манера спілкування, розмови, і сімейні критерії прекрасного і потворного.
Сімейний естетичне виховання складається з багатьох складових:
- Охайно одягнені члени сім'ї, атмосфера взаємної поваги, щирі емоції, вміння висловлювати свої почуття словом, наявність дисципліни та правил поведінки – ось ті основи, на яких будується правильне естетичне свідомість дитини.
- Виховання музичного смаку починається із співу колискових пісень, потішок, дитячих пісень як окремо матір'ю, так і спільно з дитиною.
- Вміння цінувати твори мистецтва, тягу до творення розвиває малювання. Вживання різних технік: олівець, гуаш, акварель, фломастери, олівці, допомагає дитині знайомитися з квітами, їх поєднаннями, розвиває здатність бачити форму і зміст.
- Читання книг, розповідання казок допомагає дитині засвоїти все багатство рідної мови, навчитися використовувати слово як засіб вираження емоцій.
- Бесіди необхідні для відповідей на запитання дитини, що виникають під час пізнання навколишнього світу. Вони допомагають навчитися відрізняти прекрасне від потворного, гармонію від хаосу, піднесене від ницого.
- Естетика побуту включає дизайн дитячої кімнати, загальне оформлення житлового простору: картини на стінах, живі квіти, порядок, чистота. Все це з самого раннього дитинства формує у дитини внутрішнє почуття прекрасного, яке потім знайде своє вираження в естетичному свідомості.
У школі
Хоча основоположник педагоги К. Д. Ушинський писав, що кожен шкільний предмет містить естетичні елементи, все-таки найбільший вплив на розвиток естетичних смаків учнів мають уроки:
- Російської мови та літератури. Вони знайомлять дітей із скарбницею рідної мови, допомагаючи опанувати словом, навчитися цінувати й аналізувати твори світової класики.
- Музики. Музика і спів розвивають голос і слух. Крім того, вивчаються на уроках теоретичні основи музики навчають дітей правильно оцінювати будь-який музичний твір з естетичної точки зору.
- Малювання (уроки образотворчого мистецтва). Малювання сприяє виробленню художнього смаку. Вивчення праць класиків світової живопису, скульптури на уроках образотворчого мистецтва формує в дітях здатність бачити прекрасне в різноманітних його виразах.
Заходи в бібліотеці
Бібліотека завжди асоціювалася з скарбницею знань. Це шанобливе ставлення до книг можна використовувати для естетичного виховання школярів молодших і середніх класів школи.
Серед заходів, що проводяться в бібліотеці можна виділити:
- ознайомчі бесіди, розповідають про цінності книг, дбайливе ставлення до них;
- тематичні книжкові виставки, присвячені, наприклад, старовинних книг, літератури про війну, захисту навколишнього середовища;
- дні «приведи друга», спрямовані на спонукання дітей записатися в бібліотеку;
- літературні і поетичні вечори, присвячені творчості конкретного письменника або поета, зі знайомством з його біографією, видатними творами, читання уривків з них або декламація віршів напам'ять.
Відкритий урок
Відкритий урок відрізняється від звичайного тим, що методику роботи вчителя (викладача) у класі можуть бачити і переймати його колеги. Оскільки право давати відкриті уроки мають лише педагоги з високим рівнем науково-методичної підготовки, використовують оригінальні навчальні методики.
Цей вид навчального процесу може використовуватися як засіб передачі позитивного досвіду в естетичному вихованні учнів. Особливою цінністю володіють відкриті уроки з художньо-прикладного мистецтва (малювання, праця), музиці, російській мови і літератури.
Бесіди
Як і на рівні сім'ї формат бесіди у процесі навчання в школі є невід'ємною частиною формування художньої свідомості учнів.
Вони можуть проводитися у формі:
- класних годин;
- вільних уроків.
Класний годину вчитель може використовувати не тільки для організаційної роботи з дітьми, але і як інструмент естетичного виховання. Наприклад, приурочивши його до дня народження письменника, поета, композитора або міжнародного дня музики (музеїв).
Вільні уроки – це уроки, які присвячені обговоренню того чи іншого твору (урок літератури), події (урок історії, суспільствознавства). При цьому вчитель не тільки спонукає учнів до дискусії, але і сам направляє думку дітей, м'яко формуючи правильне уявлення.
Рекомендації по морально-художньому розвитку особистості
Методи відрізняються в залежності від віку дітей.
Дітей дошкільного віку
Принципи включає:
- створення естетики обстановки;
- самостійна художня діяльність;
- заняття з вихователем.
Естетика обстановки в ДНЗ включає в себе:
- колірне рішення ігрових кімнат і класів;
- використання живих рослин;
- оформлення меблів, наочних посібників;
- підтримка порядку, чистоти.
Самостійна художня діяльність повинна бути реалізована у вигляді уроків вільної творчості. На них дитина має можливість виконувати завдання, керуючись тільки власним уявленням. Така форма роботи розвиває уяву, стимулює зорову пам'ять, вчить оцінювати кінцевий результат.
Заняття з вихователем спрямовані на формування естетичного смаку, ідеалів і критеріїв оцінки прекрасного під керівництвом наставника.
Молодших школярів
Оскільки школяр вже має аналізувати і будувати логічно-смислові ланцюжки, це необхідно використовувати при естетичному вихованні дітей цієї вікової групи.
Про провідний метод екологічного виховання читай далі.
Як проходить позакласний захід з ґендерного виховання? Дізнайся зі статті.
Основними методами роботи з естетичного виховання з учнями початкової школи є:
- шкільні уроки;
- класні години;
- тематичні ранки і вечори;
- екскурсії в парк, краєзнавчий музей;
- конкурси малювання, співу;
- творчі домашні завдання.
Підлітків-старшокласників
Естетичне виховання в цьому віці є найскладнішим для будь-якого вчителя, так як основні ідеали та критерії у дитини до цього моменту вже склалися.
Робота з цією групою дітей повинна включати наступні методи:
- відкриті уроки;
- бесіди, дискусії;
- класний годину;
- екскурсії в музеї образотворчого мистецтва;
- відвідування театрів (оперний, драматичний), філармонії;
- залучення дітей до секції і гуртки (живопису, конструювання, сценічного мистецтва, танців);
- літературні конкурси на краще есе, декламацію вірша;
- твори на тему прекрасного, піднесеного, ницого.
Таким чином, естетичне виховання – це не одноразовий захід. Воно повинно починатися з самого народження дитини в сім'ї, підхоплюється вихователями дитячих садків, тривати у школі та університеті і супроводжувати людину все його життя вже у формі самовдосконалення.