Трудове виховання в дитячому садку - цілі, завдання, види праці
19.07.2017 0

Трудове виховання в дитячому садку - цілі, завдання, види праці

Психологія
В закладки


Поряд з навчальним процесом і грою в дитячому садку багато уваги приділяється трудовому вихованню. Як організовується діяльність малюків, які основні відмінності трудового процесу в різних вікових групах?

З молодшого дошкільного віку дитина починає знайомитися з світом дорослих, і головне завдання вихователя – допомогти йому в цьому. Але це не значить, що потрібно зробити що-небудь замість малюка. Він повинен сам навчитися простим діям (вмиватися, прати, підмітати) під керівництвом досвідченого педагога. Як виробити навички та вміння у дошкільнят і яку роль у цьому відіграє трудове виховання?

Трудове виховання в дитячому садку. Цілі і завдання

Трудове виховання в дитячому садку – обов'язковий процес, завдяки якому у дитини сформується позитивне ставлення до трудової діяльності, з'явиться бажання і вміння трудиться, а також будуть розвиватися моральні якості.

Праця здатний:

  • зміцнити фізичні якості;
  • розвинути розумові здібності;
  • вплинути на мислення, так як є необхідність порівняння, зіставлення предметів і т. д.;
  • розвинути самостійність, відповідальний підхід, ініціативу;

Концепція – підготувати дитину до самостійного життя, а також прищепити йому бажання допомогти іншим. Дуже важливо враховувати вік малюка – від цього і залежатиме вибір видів діяльності та їх складності.

Завдання:

  • сформувати позитивне ставлення до трудової діяльності дорослого, викликати бажання допомогти;
  • розвинути трудові уміння, удосконалити їх;
  • виховати такі якості, як звичка до праці, відповідальність, турбота, ощадливість;
  • сформувати навички в організації робочого процесу;
  • формувати доброзичливі відносини дітей один до одного, вчити оцінювати діяльність інших, робити зауваження.
виховання дитини до рокуУ вас народився малюк? Саме час дізнатися про виховання дітей першого року життя.

Які роль і функції сім'ї у вихованні дитини? Читай корисну статтю.

Види та умови організації праці дітей

Виділяють кілька видів трудової діяльності. Що являє собою кожен з них? Які нюанси варто враховувати?IMG_7601-1024x682

Господарсько-побутової

До господарсько-побутової праці відносять діяльність дорослого світу, що зрозумілою малюкові. Це:

  • протирання пилу.
  • прання.
  • миття предметів, посуду і т. п.

Основна діяльність – допомога дорослим. Дитині можна доручити завдання у відповідності з віком. Малюка можна попросити:

  • прибрати свої іграшки;
  • скласти книги;
  • підготувати стіл до занять;
  • прибрати після обіду посуд зі столу;
  • помити меблі і т. д.

Гігієнічні навички

З раннього дитинства дітям прищеплюються навички самообслуговування, які життєво необхідні. Уміння виробляються завдяки повторенням дій, і поступово переростають у звичку.

Чому повинен навчитися кожен малюк:

  1. Роздягатися, одягатися. При цьому важливо привертати увагу до себе (дивитись в дзеркало, помічати зміни у зовнішності у однолітків, вивчити назви предметів гардероба, розміщувати речі по своїх місцях). Проводяться ігри, в яких визначається порядок або непорядок, догляд за ляльками.
  2. Вмиватися, мити руки без нагадувань, використовувати мило, рушники, відкривати крани.
  3. Зачісуватися.
  4. Доглядати за ротом і носом (чистити зуби, користатися носовою хусткою).
  5. Своєчасно користуватися туалетом.
  6. Стежити за своєю чистотою під час їжі.
  7. Стежити за порядком навколо себе.

Ігри

Основним видом діяльності дошкільнят є гра, а значить, і трудове виховання повинно проходити в ігровій формі. Об'єктивні результати участі в трудовому процесі малюків незначні, але суб'єктивна роль величезна.

Дитина опановує багатьма знаннями і вміннями в таких видах діяльності:

  1. В сюжетно-рольовій грі: погодувавши ляльку, уклавши її спати, стежачи за її охайністю, відображаючи сценки з дорослого життя.
  2. З допомогою ручної праці – наприклад, вихователі разом з дітьми готують саморобні іграшки й атрибути до сюжетно-рольовим іграм.
  3. За допомогою дидактичних ігор:
  • «Кому це потрібно» - показ предметів, необхідних у трудовій діяльності, відгадування дітьми їх призначення;
  • «Що хоче робити лялька?» - обігрування можливих дій, визначення необхідного інвентарю для роботи;
  • «Для чого це потрібно?» - на основі зображень діти відгадують дії;
  • «Вгадайте, що я роблю» - показ дій, професій з допомогою рухів, звуків і міміки.

polivkaЗаняття на ділянці в літній період

Влітку діти перебувають на вулиці, де є багато можливостей організувати працю. Вихователь може давати прості доручення:

  • винести іграшки на ігровий майданчик;
  • допомагати дорослим у облагороджування території;
  • прибирати сміття (гілочки, папірці);
  • поливати пісок, квіти;
  • висаджувати насіння;
  • доглядати за тваринами в природі.

Методичні рекомендації

Педагог повинен знати основні методи організації трудового процесу, які будуть актуальні в кожній віковій групі.

А ти ЗА уроки статевого виховання? На цю спірну тему читай статтю.

Про методи виховання дізнайся тут.

На плечах вихователів також лежить обов'язок давати консультації батькам, щоб забезпечити успішне і гармонійний розвиток дитини.

Молодша група (3-4 роки)

В молодшому дошкільному віці малюки стають більш активними, намагаються висловлювати своє бажання самостійно виконати завдання. Але діти такого віку швидко стомлюються, відволікаються, тому не варто давати непосильні доручення.

Основні нюанси:

  1. Трудове виховання повинно мати ситуативний характер, вимога до завдань – простота і зрозумілість для трирічного малюка.
  2. Обов'язкова умова – заохочувати будь-які успіхи, хвалити.
  3. Вихователь повинен пояснювати цілі всіх дій, аналізувати результати, щоб малюк міг зрозуміти важливість своїх дій.
  4. Дитині 3-4 років цікаво стежити за роботою дорослих. Простим діям він навчається на прикладі дорослого. Потім варто багаторазово і точно відображати ту ж дію з малюком, коментуючи кожен крок.

Хлопці з радістю виконують прохання, але не варто перестаратися – досить доручити розставити тарілки чи розвішати рушники.

У молодшій групі доручення носять індивідуальний характер, з колективними завданнями краще почекати.

Програма передбачає такі основні методи трудового виховання дитини 3-4 років:

  • показ дії на особистому прикладі, пояснення;
  • спостереження;
  • ігровий процес (ручна праця, вправи);
  • читання літературних творів «Мойдодир» і т. п.

Середня група (4-5 років)

В 4 роки дитина може впоратися з пранням одягу для ляльок, підмітати доріжки. Завдання ускладнюються, до окремих дій додаються деталі самоорганізації.

24_11_06_181-tile

Діти середнього дошкільного віку чергують в їдальні, а після появи навичок в такому виді діяльності можна доручити догляд за куточком природи і підготовку до занять.

Методи:

  • заохочення бажання допомогти;
  • ігри (конструювання, аплікація, сюжетно-рольові ігри);
  • наочні посібники «Прикраса приміщень», «Як чергувати»;
  • бесіди.

Старша група (5-7 років)

У старшій групі використовують колективні доручення, завдяки яким діти вчаться взаємодіяти, об'єднувати зусилля, домовлятися, розподіляти обов'язки.

Важливий момент – організувати все необхідне:

  • підготувати фартухи, щітки;
  • лопатки, лійки;
  • молоточки;
  • корм для тварин.

Весь інвентар повинен бути яскравим, одяг – ошатною, що дозволить отримати естетичне задоволення від праці. Вихователю варто продумати, як організувати простір, щоб було зручно користуватися кожним предметом. Потрібно стежити за часом занять, щоб не переутомить дітей.

Гра залишається основним видом діяльності, але дитина вже з задоволенням допоможе дорослому (наприклад, перемінити постільну білизну, прибрати опале листя).

Вихователі готують проекти, які спрямовані на ознайомлення дітей із світом професій, актуальності кожної з них. Мета – викликати повагу до праці дорослих, розуміння важливості роботи кожного, прагнення допомагати.

Трудове виховання відбувається не тільки в рамках дитсадка, але і в домашніх умовах. З питань правильної організації трудового процесу дошкільників проводяться батьківські збори, де вихователі знайомлять батьків з особливостями їх віку малюка. Важливо об'єднувати зусилля і виховувати цілісну особистість за однією методикою.

Відео: Трудове розвиток в ДНЗ

Комментарии (0)
Додати коментар
Естетичне виховання - засоби, завдання, методи
Естетичне виховання – це одне з напрямків педагогіки, головна мета якого навчити людину розуміти й цінувати прекрасне. В залежності від віку дитини можуть бути
Форми роботи з батьками в дитячому саду - нові, активні методи з фізичної культури, математики
Форми роботи з батьками в дитячому садку можуть бути самими різноманітними, але всі вони повинні переслідувати єдину мету – допомогти дитині розкрити свої здібності і
Трудове виховання - дошкільнят, школярів, в сім'ї, в школі
Як часто сьогодні дорослі люди живуть за рахунок накопичень своїх працьовитих, знаменитих предків. Цих ще можна якось зрозуміти і пробачити. Інша справа, коли
Методи виховання, фізичного, сімейного, засоби і форми
Для розвитку дитини як повноцінної особистості педагоги і батьки користуються різними прийомами виховання. Що вони собою являють, на що варто робити упор при організації
Адаптація дитини в дитячому садку - поради психолога для батьків, правила адаптації, проблеми
Перші дні в дитячому саду – справжнє випробування для дітей. Щоб адаптація дитини в дитячому садку пройшла легко і безболісно, важливо знати особливості вікового