
Адаптація дитини в дитячому садку - поради психолога для батьків, правила адаптації, проблеми
Перші дні в дитячому саду – справжнє випробування для дітей. Щоб адаптація дитини в дитячому садку пройшла легко і безболісно, важливо знати особливості вікового періоду, в якому дитина надходить у дошкільний заклад.
Як проходить: емоційний стан дитини в період звикання
- Для перших днів перебування дітям властиво прояв негативних емоцій. Вони плачуть або починають скаржитись. Особливим проявом негативного стану є страх. Дитина боїться невідомості і незнайомих дітей і дорослих.
- Стресова ситуація може викликати спалахи гніву. Агресію може викликати все, що завгодно. Для деяких дітей характерно депресивний стан у період адаптації. Вони стають млявими і загальмованими. Позитивні емоції можуть бути пов'язані з правильно вибраним стимулом, наприклад, іграшкою або веселою грою. Поступово негативні емоції все більше будуть заміщатися позитивними.
- У перші дні відвідування ДНЗ у дітей спостерігаються проблеми зі сном, навіть якщо до цього їх не було. Сон стає неспокійним, деякі діти прокидаються з плачем і криками. Проблема вирішиться до закінчення періоду адаптації.
- Апетит помітно знижується. Пов'язано це з новим режимом і характером їжі. Для дітей незвичний смак їжі, а стрес блокує смакові рецептори. Показником того, що дитина поступово адаптується, є підвищення апетиту.
- Батьки можуть помітити, що словниковий запас дитини помітно знизився. На початковому етапі багато діти воліють використовувати спрощені слова. Так проявляється захисний механізм. Незабаром відбувається відновлення мовних функцій і значне збільшення слів.
- Спостерігається зниження рухової і пізнавальної активності. Зазначається, що таке уповільнене і загальмований стан поступово нормалізується до закінчення адаптаційного періоду.
- перший місяць відвідування дитячого садка знижується імунітет дитини. У цей період можливі простудні захворювання, причина яких не фізіологічна, а швидше психологічна. Стрес знижує опірність організму. Досягнення емоційної рівноваги нейтралізує схильність до хвороб.
Шкоду ясел і раннього відвідування ДНЗ
Негативним моментом раннього відвідування дошкільного закладу є розлука з матір'ю.
Якщо віддати дитину в дитячий сад в 2 роки, то неминуче батьки зіткнуться зі стресом, що відбивається на психологічному та фізіологічному стані дитини:
- У дитини можуть спостерігатися невротичні реакції, т. к. в ранньому віці він не готовий розлучатися з матір'ю. Розвиток різко гальмується і йде уповільненими темпами. При цьому якість придбаних навичок і умінь знижується.
- Порушується контакт з батьками. Дитина не може будувати з ними довірчих відносин, т. к. необхідна в ранньому віці зв'язок розірваний і не встигла зміцніти. З віком питання не вирішується і проблема лише поглиблюється.
- Виникають складнощі у спілкуванні з однолітками. До 3-4 років діти вже грають удвох, а потім і групою. До цього періоду вони воліють індивідуальну гру. Раннє поміщення дитини у групу руйнує нормальний розвиток комунікативних навичок.
- Мовленнєві функції порушуються.
Фактори ризику
До них відносять кілька критеріїв, поєднання яких вимагає відмови від відвідування дитячого садка на деякий час.
- Особливості допологового періоду. Токсикоз, хронічні або інфекційні хвороби, прийом ліків, куріння, вживання алкоголю, що супроводжують вагітність, можуть сприяти проблем адаптації дитини до дитячого саду.
- Родовий процес. Особливості протікання пологів, можливі ускладнення або тяжка травма, резус-конфлікт відображаються на несприятливому перебігу адаптаційного періоду.
- Післяпологовий період, характеризується поруч ознак: недоношеність, малий чи великий вага, хвороби дитини в перший місяць життя, тип вигодовування (природне або штучне), куріння матері (активне чи пасивне) і матеріальне становище сім'ї.
Фактори перших двох груп незворотні, але які відносяться до третьої групи піддаються корекції.
Адаптація дитини в дитячому саду
- Режим. Перша трудність, що виникає на початку відвідування дитячого садка, – новий режим. Дитині складно перебудуватися до нових вимог, тому режим обраного доу варто заздалегідь дізнатися і дотримуватися його в домашніх умовах за місяць-півтора до початку відвідування, суворо дотримуючись розпорядок по днях і годинах.
- Спати пора. В адаптаційний період важливо правильно організувати нічний сон дитини. На тлі постійного недосипу у дітей розвиваються невротичні стани, в результаті яких адаптація проходить довго і болісно.
- Доброго ранку. Різке пробудження, особливо у фазі глибокого сну, неприпустимо. Воно призведе до примх, млявості і дратівливості дитини. Ідеальний варіант, коли він прокидається самостійно. Якщо цього не відбувається, то допоможе дотримання простого правила – будити дитину хвилин на 10 раніше, даючи можливість поніжитися-потягнутися в теплому ліжку.
- Ти вже великий. До моменту вступу в дошкільний заклад необхідно навчити дитину вмиватися, одягатися, засипати, акуратно поводитися за столом, користуватися виделкою і ложкою, пити з чашки, самостійно відвідувати туалет. Процесу вживання їжі важливо приділити особливу увагу, наприклад, обід необхідно з'їдати за півгодини. Ці навички значно знизять дискомфортні відчуття при попаданні в незнайомі умови.
- Жодних додаткових навантажень. Дитина потрапляє в нову обстановку, знайомиться з новими людьми, отримує масу емоційних переживань протягом дня, тому в домашніх умовах всі нововведення повинні бути мінімізовані або повністю виключені.
- Максимальну увагу. В період адаптації до дитячого саду дитину оточують увагою і турботою. Повноцінний відпочинок, спокійна атмосфера в будинку стають пріоритетними напрямами допомоги батьків. Обмежують відвідування розважальних заходів, приймати гостей і самим ходити в гості краще після того, як дитина адаптується. Додаткові враження збільшать навантаження на психіку дитини, яка і без того зазнає серйозні випробування.
Як полегшити звикання. Поради психолога для батьків
Раціонально відвідати батьківські збори і заздалегідь ознайомитися з режимом і розкладом дошкільного закладу. Це дозволить наблизити домашні умови до умов дитячого садка та завчасно привчати дитину до нововведень.

Що таке інтеграція? Відповіді тут.
Який план роботи з обдарованими дітьми з фізичної культури? Читай далі.
- оптимальний вік надходження дитини в дитячий сад – 3 роки;
- привчання відбувається поступово. Спочатку дитину залишають на 2 години. Поступово час перебування збільшують. Цей період індивідуальний і триває в різних дітей від 2 тижнів до 6 місяців;
- період звикання триває досить довго, тому батькам не варто планувати виїзні заходи. В цей час вся увага має бути зосереджена на дитині;
- оптимально завести аркуш обліку днів адаптації, де батьки записують основні моменти: як дитина прокинувся, з якими емоціями збирався в дитячий сад, як пройшло розставання, які переживання відчував протягом дня (з його слів) і після того, як його забрали додому;
- дитина має чути лише позитивні висловлювання про дитячий садок та вихователів. Негативну думку дорослих і сформує у дитини негативне ставлення до дошкільної установи;
- режим дня дитячого садка слід дотримуватися і в умовах будинку;
- адаптаційний період вимагає виключення заходів щодо отучению дитини від шкідливих звичок. Наприклад, рішення проблеми з соскою на деякий час варто відкласти, тому що така подія травмує і без того перевантажену психіку дитини;
- слід оточити дитину турботою і увагою. Це стосується всіх членів сім'ї. Конфлікти і розбіжності необхідно мінімізувати;
- прояв терпимості до дитячих примх, що виникають у цей період з-за перевантаження нервової системи дитини;
- в дитячий сад дитина може брати з собою улюблену іграшку. Такий прийом дозволить зменшити дискомфортні відчуття від розлуки з мамою і звичною обстановкою;
- розлучатися з дитиною по приходу в дитячий садок треба швидко. Якщо цей момент затягується, то з'являються капризи і сльози. Стурбована мама – це подвійно стурбований дитина;
- ігрова форма походу в дитячий сад зацікавить дитину, принесе позитивні емоції. Наприклад, придумана казка або гра в догонялки по дорозі в ДНЗ, стануть добрим стимулом відвідування дошкільної установи;
- кожен день, забравши дитину з дитячого саду, необхідно говорити з ним про минулий день, ставити питання про те, чим він займався, що йому сподобалося. Акцентувати увагу на позитивних моментах, негативні факти краще опускати, щоб не турбувати малюка;
- вихователі повинні бути інформовані про особистісні особливості дитини, а лікарем і медсестрою вивчена медична карта;
- у разі появи особливих проблем, які не вдається вирішити самостійно, слід звернутися до психолога. Він підкаже, як полегшити адаптаційний період і зняти напругу у дитини.
Підготовка до змін повинна бути завчасною. Оптимальний вік, доброзичлива атмосфера в сім'ї і підтримка персоналу дошкільного закладу грають важливу роль в процесі адаптації.
Сприятливе вирішення адаптаційної проблеми дозволить дитині з задоволенням відвідувати дитячий садок.
Відео: Говорить ЕКСПЕРТ



