Конфлікти в школі - види, шляхи вирішення, профілактика
20.07.2017 0

Конфлікти в школі - види, шляхи вирішення, профілактика

Психологія
В закладки


Конфлікти в школі необхідно своєчасно запобігати і вирішувати. Сучасні методи запобігання конфліктів дозволять вирішити проблему без наслідків для дитячої психіки.

Шкільний конфлікт – явище неминуче і багатопланове. Він може виникнути з нічого: із-за найменшого спору, різниці в пристрастях, одязі, успіхи в навчанні.

Відбувається це насамперед тому, що дітям властиво все перебільшувати, спрощувати, доводити «дорослість» і вплив.

Види та особливості

Кожна конфліктна ситуація унікальна. Вона має свої передумови, явні і неявні, своїх учасників і індивідуальні способи вирішення.

У кожному освітньому установі є кілька основних суб'єктів: вчитель, учень, батько учня і представник адміністрації. Вони можуть виступати учасниками конфліктної ситуації.

Умовно можна виділити кілька видів конфліктів, що відбуваються у шкільному середовищі:

  1. Конфлікти між учнями в школі. Найчастіше вони виражаються в боротьбі за лідерство в класі. Іноді вибирається «антилидер» - людина для агресивної цькування. У ряді випадків конфлікт виникає випадково.
  2. Конфлікти між учнями і педагогами. Найчастіше – розбіжність інтересів і педагогічні помилки. Проявляються такі конфлікти в поганому виконання або невиконання поставлених перед учнем завдань. Часто такі ситуації виникають в період «акліматизації», коли в клас приходить новий учень або вчитель.
  3. Конфлікти між педагогом і батьками школяра.
  4. Конфлікт за участю директора закладу. Зустрічається досить рідко, частіше всього вирішення спірних ситуацій відбувається всередині певної групи.
  5. Проблемна ситуація з участю сторонніх.

Подібна типологія розподіляє конфлікти за їх учасникам. На практиці більшість спірних ситуацій належать до перших трьох груп.

Причини та шляхи вирішення конфліктів в школі

Конфліктні ситуації неминучі. Однак з кожного випадку можна витягти як негативні, так і позитивні результати. Все залежить від того, наскільки вірно проаналізовано причини конфлікту, і до яких висновків прийшли боку.

В кожному випадку можливий конструктивний і деструктивний спосіб вирішення конфлікту:

  1. При конструктивному способі підсумки конфліктної ситуації влаштували всіх зацікавлених учасників.
  2. При деструктивному варіанті хтось (можливо, всі залишилися незадоволеними.

Розберемо основні конфліктні ситуації докладніше.

Учень – учень

Конфлікти між дітьми, як внутривозрастные, так і межвозрастные – справа буденна. Учитель у цьому випадку виступає у ролі спостерігача, він може допомогти у вирішенні спірної ситуації.cf8607961c62bb826399352a7f3d0411

Чому виникають

  1. Перша причина виникнення конфліктних ситуацій між учнями – це вік. Агресія в молодшій школі – це результат недостатньої соціалізації. Діти ще не розуміють, як поступати по відношенню до інших людей, не усвідомлюють різниці між «можна» і «не можна».
  2. Конфлікти в середній школі – більше усвідомлені. Учень розуміє різницю між добром і злом. Тут багато чого залежить від виховання, авторитету вчителя, як спостерігає боку. Ускладнюються і безпосередні причини розбіжностей. Поряд зі звичайними дитячими образами з'являються боротьба за лідерство в групі, боротьба між групами, особисте суперництво.
  3. Один з найбільш небезпечних видів конфліктів – соціальний. Діти з повних сімей часто конфліктують дітьми з неповних. Результатом може бути як неконтрольована агресія з будь-якої сторони, так і спроба замкнутися. Дуже важливо вчасно виявити проблему і вирішити оптимальним способом.
  4. Також нерідкі етнічні конфлікти, коли в класі навчаються представники різних етнічних груп.
конфлікти на підприємствіПідлеглий колектив постійно знаходить приводи для конфронтацій? Дізнайся про управління конфліктами на підприємстві.

Коли відхід від конфлікту може бути розумним кроком? Читай статтю.

Шляхи вирішення

У ряді випадків конфліктна ситуація вирішується всередині групи, без втручання сторонніх. Однак важливо за нею стежити, направляти і контролювати:

  1. Роль вчителя. Грамотний педагог може розв'язати конфлікт на початковій стадії, виключивши його подальший розвиток. Одна з профілактичних заходів – максимальна згуртованість дитячого колективу. У школах влаштовуються різноманітні заходи, конкурси. При цьому важливо стежити, щоб не виник міжкласовий конфлікт.
  2. Роль батька. Однак не завжди педагог в сучасній школі має достатній авторитет в учнів. Свою роль у вирішенні конфліктних ситуацій грають і батьки. Спосіб врегулювання в даному випадку залежить від відносин у родині. Приміром, якщо стосунки батьків з дітьми напружені, не варто розмовляти по душам, батьки просто не зможуть викликати дитину на відвертість. В такому випадку краще підібрати відповідну історію «з життя» та викласти в «потрібний момент».

Учень – учитель

Конфліктна ситуація між учнем і вчителем – одна з найпоширеніших у шкільному середовищі. Умовно такі ситуації можна поділити наступним чином:

  1. Конфлікти, що виникли у зв'язку з поганою успішністю або неуспішністю учня, а також при виконанні різноманітних позанавчальних завдань. Найчастіше він виникає стомлення учнів, занадто важкого матеріалу, відсутності допомоги з боку вчителя. Сьогодні такі ситуації виникають, в тому числі, тому, що вчитель пред'являє надмірні вимоги до учнів і використовує оцінки з предмета, як засіб покарання.
  2. Реакція педагога на порушення учням певних правил поведінки у навчальному закладі та за його межами. Найчастіше причина – в невмінні педагога оцінити ситуацію і правильно проаналізувати поведінку учня. Як наслідок – неправильні висновки про події. Учень з такими висновками не згоден, в результаті виникає конфліктна ситуація.
  3. Емоційні та особистісні конфлікти. Зазвичай є результатом недостатньої кваліфікації педагога і невірного дозволу колишніх предконфликтных ситуацій. Мають особистий характер, нерідко тривають роками.

Чому виникають

Серед загальних причин конфліктів можна виділити:

  1. Недолік відповідальності педагога за грамотне вирішення конфліктних ситуацій.
  2. Різний статус і життєвий досвід учасників проблемної ситуації, що визначає їх поведінку.
  3. Неможливість поглянути на конфлікт «з боку». Одна проблема очима педагога і учня бачиться по-різному.

neposlusnost-drzost-skola-ucenie-ulohy-bitka_dreamstime (2)Шляхи вирішення

Найчастіше конфлікт з учителем – результат його неправоти. Учень тільки починає соціалізуватися, вчитель вже пройшов певний шлях:

  1. Не допускається підвищення голосу на учнів. Це може призвести лише до загострення проблемної ситуації. На будь-яку реакцію з боку учня необхідно реагувати спокійно, контролюючи емоції.
  2. Потрібно ретельно продумувати серйозні психологічні розмови з учнями. Якщо потрібно когось покарати, це необхідно зробити максимально коректно, не ставлячи «на вигляд». Якщо джерелом конфлікту є проблемний учень, його можна додатково стимулювати, наприклад, давши важливе завдання.

Учитель – батько учня

Конфліктна ситуація між батьками і вчителями – явище відносно нове, але набирає обертів. Вона виникає за взаємної недовіри і різного ставлення до дитини.

Тему конфлікту і його морально-етичної структури читай в статті.

А чи є користь від конфлікту? Читай тут.

Чому виникають

Є два погляди на проблему: вчительська і батьківська. З точки зору батьків, проблема в наступному:

  1. Недолік компетентності викладача: неправильно вчить, не спілкується з батьками.
  2. Педагог не вміє знайти підхід.
  3. Необґрунтоване заниження оцінок, надмірні вимоги до учня.

Вчитель висуває свої претензії:

  1. Батьки не приділяють уваги правильному вихованню дитини.
  2. Необґрунтовані вимоги батьків до вчителя, нерідко перевищують його службові обов'язки.

Безпосередньою причиною конфлікту може стати що завгодно: необережне зауваження, погана відмітка, агресія, причіпки.

Шляхи вирішення

Постраждалою стороною в будь-якому разі залишиться дитина, тому вирішувати конфліктну ситуацію слід швидко. При необхідності залучається неформальний лідер – в кожному батьківському колективі такий є.

Перш за все, необхідно визнати наявність конфлікту та необхідність його вирішення. Обидві сторони повинні зафіксувати свій погляд на проблему, цілком свідомо і добровільно. У переговорах беруть участь лише безпосередні учасники конфлікту плюс «суддя», максимально відсторонений людина, яка розробляє варіанти вирішення.

Безпосередніх шляхів вирішення конфлікту може бути багато. Радикальні варіанти – догляд вчителя або учня зі школи. Менш радикальні шляху полягають у пошуку компромісів.

Вчитель і батьки повинні бачити один в одному не конкурентів, а соратників і використовувати основний принцип сім'ї і школи – «не нашкодь».

Способи профілактики шкільних спорів

У багатьох випадках запобігти конфлікт допоможе правильна діагностика ситуації. Кожному загострення проблеми передує предконфликтная ситуація, пропрацювавши яку можна уникнути агресії.

  1. Один із способів запобігання конфліктів – спостереження за учнями, пошук спільних інтересів, цілей. Якщо учні будуть об'єднані якоюсь метою, багато проблем просто знімаються.
  2. Інші проблеми (ревнощі, особисті мотиви) вирішуються індивідуально. У деяких випадках достатньо просто поговорити, в інших – необхідна допомога професійного дитячого психолога.

У будь-якому випадку дуже важливо не упустити момент. Якщо конфлікт увійшов в активну стадію, вживати заходів по його запобіганню безглуздо.

Відео: Конфлікти в школі

Комментарии (0)
Додати коментар
Міжособистісний конфлікт - причини, види, способи вирішення, приклади
У статті дається аналіз такого явища, як міжособистісний конфлікт. Розглянуто найбільш характерні причинны, основні ознаки та особливості міжособистісного конфлікту,
Конфлікти в діловому спілкуванні - види, подолання
В тексті описуються конфлікти в діловому спілкуванні, їх специфіка та сутнісні характеристики. Дається інформація про причини та передумови виникнення всіляких ситуацій
Конфлікт між учителем і учнем - причини, особливості, способи вирішення
Навчання – складний і багатогранний процес, протягом якого неможливе без деяких зіткнень і суперечностей між учителем і учнем.
Конфлікт між особистістю і групою - форми, особливості, способи вирішення
У статті розглядаються основні особливості конфлікту між особистістю і групою, його ознаки та форми. Дана схема виходу з конфлікту, описані його наслідки.
Класифікація конфліктів - види, причини, схема
У статті розглядаються види конфліктів та їх причини. Розкривається сутність поняття «конфлікт».