Конфлікти в школі - види, шляхи вирішення, профілактика
Конфлікти в школі необхідно своєчасно запобігати і вирішувати. Сучасні методи запобігання конфліктів дозволять вирішити проблему без наслідків для дитячої психіки.
Шкільний конфлікт – явище неминуче і багатопланове. Він може виникнути з нічого: із-за найменшого спору, різниці в пристрастях, одязі, успіхи в навчанні.
Відбувається це насамперед тому, що дітям властиво все перебільшувати, спрощувати, доводити «дорослість» і вплив.
Види та особливості
Кожна конфліктна ситуація унікальна. Вона має свої передумови, явні і неявні, своїх учасників і індивідуальні способи вирішення.
У кожному освітньому установі є кілька основних суб'єктів: вчитель, учень, батько учня і представник адміністрації. Вони можуть виступати учасниками конфліктної ситуації.
Умовно можна виділити кілька видів конфліктів, що відбуваються у шкільному середовищі:
- Конфлікти між учнями в школі. Найчастіше вони виражаються в боротьбі за лідерство в класі. Іноді вибирається «антилидер» - людина для агресивної цькування. У ряді випадків конфлікт виникає випадково.
- Конфлікти між учнями і педагогами. Найчастіше – розбіжність інтересів і педагогічні помилки. Проявляються такі конфлікти в поганому виконання або невиконання поставлених перед учнем завдань. Часто такі ситуації виникають в період «акліматизації», коли в клас приходить новий учень або вчитель.
- Конфлікти між педагогом і батьками школяра.
- Конфлікт за участю директора закладу. Зустрічається досить рідко, частіше всього вирішення спірних ситуацій відбувається всередині певної групи.
- Проблемна ситуація з участю сторонніх.
Подібна типологія розподіляє конфлікти за їх учасникам. На практиці більшість спірних ситуацій належать до перших трьох груп.
Причини та шляхи вирішення конфліктів в школі
Конфліктні ситуації неминучі. Однак з кожного випадку можна витягти як негативні, так і позитивні результати. Все залежить від того, наскільки вірно проаналізовано причини конфлікту, і до яких висновків прийшли боку.
В кожному випадку можливий конструктивний і деструктивний спосіб вирішення конфлікту:
- При конструктивному способі підсумки конфліктної ситуації влаштували всіх зацікавлених учасників.
- При деструктивному варіанті хтось (можливо, всі залишилися незадоволеними.
Розберемо основні конфліктні ситуації докладніше.
Учень – учень
Конфлікти між дітьми, як внутривозрастные, так і межвозрастные – справа буденна. Учитель у цьому випадку виступає у ролі спостерігача, він може допомогти у вирішенні спірної ситуації.
Чому виникають
- Перша причина виникнення конфліктних ситуацій між учнями – це вік. Агресія в молодшій школі – це результат недостатньої соціалізації. Діти ще не розуміють, як поступати по відношенню до інших людей, не усвідомлюють різниці між «можна» і «не можна».
- Конфлікти в середній школі – більше усвідомлені. Учень розуміє різницю між добром і злом. Тут багато чого залежить від виховання, авторитету вчителя, як спостерігає боку. Ускладнюються і безпосередні причини розбіжностей. Поряд зі звичайними дитячими образами з'являються боротьба за лідерство в групі, боротьба між групами, особисте суперництво.
- Один з найбільш небезпечних видів конфліктів – соціальний. Діти з повних сімей часто конфліктують дітьми з неповних. Результатом може бути як неконтрольована агресія з будь-якої сторони, так і спроба замкнутися. Дуже важливо вчасно виявити проблему і вирішити оптимальним способом.
- Також нерідкі етнічні конфлікти, коли в класі навчаються представники різних етнічних груп.
Коли відхід від конфлікту може бути розумним кроком? Читай статтю.
Шляхи вирішення
У ряді випадків конфліктна ситуація вирішується всередині групи, без втручання сторонніх. Однак важливо за нею стежити, направляти і контролювати:
- Роль вчителя. Грамотний педагог може розв'язати конфлікт на початковій стадії, виключивши його подальший розвиток. Одна з профілактичних заходів – максимальна згуртованість дитячого колективу. У школах влаштовуються різноманітні заходи, конкурси. При цьому важливо стежити, щоб не виник міжкласовий конфлікт.
- Роль батька. Однак не завжди педагог в сучасній школі має достатній авторитет в учнів. Свою роль у вирішенні конфліктних ситуацій грають і батьки. Спосіб врегулювання в даному випадку залежить від відносин у родині. Приміром, якщо стосунки батьків з дітьми напружені, не варто розмовляти по душам, батьки просто не зможуть викликати дитину на відвертість. В такому випадку краще підібрати відповідну історію «з життя» та викласти в «потрібний момент».
Учень – учитель
Конфліктна ситуація між учнем і вчителем – одна з найпоширеніших у шкільному середовищі. Умовно такі ситуації можна поділити наступним чином:
- Конфлікти, що виникли у зв'язку з поганою успішністю або неуспішністю учня, а також при виконанні різноманітних позанавчальних завдань. Найчастіше він виникає стомлення учнів, занадто важкого матеріалу, відсутності допомоги з боку вчителя. Сьогодні такі ситуації виникають, в тому числі, тому, що вчитель пред'являє надмірні вимоги до учнів і використовує оцінки з предмета, як засіб покарання.
- Реакція педагога на порушення учням певних правил поведінки у навчальному закладі та за його межами. Найчастіше причина – в невмінні педагога оцінити ситуацію і правильно проаналізувати поведінку учня. Як наслідок – неправильні висновки про події. Учень з такими висновками не згоден, в результаті виникає конфліктна ситуація.
- Емоційні та особистісні конфлікти. Зазвичай є результатом недостатньої кваліфікації педагога і невірного дозволу колишніх предконфликтных ситуацій. Мають особистий характер, нерідко тривають роками.
Чому виникають
Серед загальних причин конфліктів можна виділити:
- Недолік відповідальності педагога за грамотне вирішення конфліктних ситуацій.
- Різний статус і життєвий досвід учасників проблемної ситуації, що визначає їх поведінку.
- Неможливість поглянути на конфлікт «з боку». Одна проблема очима педагога і учня бачиться по-різному.
Шляхи вирішення
Найчастіше конфлікт з учителем – результат його неправоти. Учень тільки починає соціалізуватися, вчитель вже пройшов певний шлях:
- Не допускається підвищення голосу на учнів. Це може призвести лише до загострення проблемної ситуації. На будь-яку реакцію з боку учня необхідно реагувати спокійно, контролюючи емоції.
- Потрібно ретельно продумувати серйозні психологічні розмови з учнями. Якщо потрібно когось покарати, це необхідно зробити максимально коректно, не ставлячи «на вигляд». Якщо джерелом конфлікту є проблемний учень, його можна додатково стимулювати, наприклад, давши важливе завдання.
Учитель – батько учня
Конфліктна ситуація між батьками і вчителями – явище відносно нове, але набирає обертів. Вона виникає за взаємної недовіри і різного ставлення до дитини.
Тему конфлікту і його морально-етичної структури читай в статті.
А чи є користь від конфлікту? Читай тут.
Чому виникають
Є два погляди на проблему: вчительська і батьківська. З точки зору батьків, проблема в наступному:
- Недолік компетентності викладача: неправильно вчить, не спілкується з батьками.
- Педагог не вміє знайти підхід.
- Необґрунтоване заниження оцінок, надмірні вимоги до учня.
Вчитель висуває свої претензії:
- Батьки не приділяють уваги правильному вихованню дитини.
- Необґрунтовані вимоги батьків до вчителя, нерідко перевищують його службові обов'язки.
Безпосередньою причиною конфлікту може стати що завгодно: необережне зауваження, погана відмітка, агресія, причіпки.
Шляхи вирішення
Постраждалою стороною в будь-якому разі залишиться дитина, тому вирішувати конфліктну ситуацію слід швидко. При необхідності залучається неформальний лідер – в кожному батьківському колективі такий є.
Перш за все, необхідно визнати наявність конфлікту та необхідність його вирішення. Обидві сторони повинні зафіксувати свій погляд на проблему, цілком свідомо і добровільно. У переговорах беруть участь лише безпосередні учасники конфлікту плюс «суддя», максимально відсторонений людина, яка розробляє варіанти вирішення.
Безпосередніх шляхів вирішення конфлікту може бути багато. Радикальні варіанти – догляд вчителя або учня зі школи. Менш радикальні шляху полягають у пошуку компромісів.
Вчитель і батьки повинні бачити один в одному не конкурентів, а соратників і використовувати основний принцип сім'ї і школи – «не нашкодь».
Способи профілактики шкільних спорів
У багатьох випадках запобігти конфлікт допоможе правильна діагностика ситуації. Кожному загострення проблеми передує предконфликтная ситуація, пропрацювавши яку можна уникнути агресії.
- Один із способів запобігання конфліктів – спостереження за учнями, пошук спільних інтересів, цілей. Якщо учні будуть об'єднані якоюсь метою, багато проблем просто знімаються.
- Інші проблеми (ревнощі, особисті мотиви) вирішуються індивідуально. У деяких випадках достатньо просто поговорити, в інших – необхідна допомога професійного дитячого психолога.
У будь-якому випадку дуже важливо не упустити момент. Якщо конфлікт увійшов в активну стадію, вживати заходів по його запобіганню безглуздо.