План роботи з обдарованими дітьми в початковій школі, по російській мові, математиці, літературі
Дитяча обдарованість - це закономірності вікового розвитку. Кожен період дитинства має деякі передумови розвитку здібностей. Тому план роботи з обдарованими дітьми повинен враховувати, що навіть найбільш сприятливі умови для розвитку дитини можуть сприяти зникненню ознак обдарованості.
Цілі і завдання
Мета - створення специфічних умов для розвитку дитини, сприяють підвищенню якості навчання, розширення можливостей розвитку індивідуальних здібностей, поліпшення умов соціальної адаптації, гармонізації відносин у системах «педагог – обдарований дитина», «обдарована дитина – дитина», «обдарована дитина – батько».
Поставлена мета передбачає вирішення наступних завдань:
- виявлення обдарованості ще на рівні днз;
- розвиток особистості обдарованої дитини;
- розвиток навчальної діяльності;
- розвиток «Я-концепції»;
- розвиток творчої самостійності;
- розвиток комунікативних і рефлексивних умінь.
Види обдарованості
Основна класифікація враховує характер діяльності і передбачає виділення наступних видів дитячої обдарованості:
- в практичній діяльності. У цьому вигляді відзначають ремісничі, організаційні та спортивні здібності;
- пізнавальної діяльності. Інтелектуальну обдарованість співвідносять з предметним змістом діяльності, наприклад, обдарованість у сфері інтелектуальних ігор;
- у художньо-естетичної діяльності: хореографічне та сценічну майстерність, літературно-поетична, образотворчий і музичний талант;
- в комунікативній діяльності представлені лідерська і аттрактивная обдарованість;
- в духовно-ціннісної діяльності. Особливий вид обдарованості. Він передбачає створення нових духовних цінностей і служіння людям.
Специфічна система поділу обдарованості за видами представлена трьома основними сферами, в яких проявляються здібності дітей:
- Академічна. Вона пов'язана з успішністю дитини. Обдарованість дозволяє вчитися з легкістю, що приводить до успіхів у подальшому освоєнні професії та трудової діяльності;
- Інтелектуальна. Цей вид пов'язаний з особливостями мислення передбачає вміння мислити, аналізувати і систематизувати інформацію;
- Творча обдарованість. Включає не тільки здібності до образотворчого або музичного мистецтва. До цього виду відносять, в першу чергу, вміння креативно мислити, наповнювати життя емоціями і формувати нестандартне сприйняття світу.
Стратегія
1 етап. Виявлення даровитых дітей
Етап передбачає проведення наступних заходів:
- аналіз особливих успіхів та досягнень дитини у навчальній діяльності;
- створення бази даних обдарованих дітей;
- психологічну діагностику актуальних і потенційних здібностей дітей;
- забезпечення наступності між дошкільними і початковими освітніми системами через створення єдиної системи структурних підрозділів дошкільних закладів на базі загальноосвітніх установ.
2 етап. Створення умов для розвитку здібностей
На цьому етапі проводяться заходи, які передбачають допомогу та стимулювання у питанні обдарованості:
- створення для дитини ситуацій успіху та впевненості на основі індивідуального навчання і виховання;
- включення в навчальний план школи факультативних занять, що передбачають поглиблене вивчення шкільних предметів;
- формування і розвиток мережі додаткової освіти;
- організація науково-дослідних заходів;
- організація та активну участь в інтелектуальних іграх, тематичних конкурсах, олімпіадах з предметів шкільної програми, науково-практичних конференціях;
- публікації в ЗМІ;
- оформлення стендів, наприклад, «Кращі учні школи»;
- система підтримки обдарованих дітей на рівні муніципалітету;
- робота з педагогами і батьками.
Що таке креативність? Визначення поняття можна дізнатися зі статті.
3 етап. Контроль розвитку пізнавальної діяльності
Передбачається тематичний контроль знань в рамках навчальної діяльності, а також відстеження обов'язкової участі обдарованих дітей у конкурсах різного рівня.
Форми роботи
Робота з обдарованими дітьми ведеться за кількома формами, вибір яких залежить від індивідуальних особливостей дитини:
- заняття в групах;
- гуртки з предметів та інтересам;
- тематичні конкурси;
- участь в олімпіадах;
- дослідницька діяльність.
План роботи з обдарованими дітьми
План роботи з обдарованими дітьми у школі передбачає розробку і активне впровадження у навчальний процес програм, які сприяють виявленню та розвитку інтелектуального потенціалу. Завдання вчителя – максимально використовувати інноваційні технології на уроках.
З російської мови та літератури
Основа навчання – виявлення проблеми. Орієнтуючись на обрану тематику, роботу будують за такою схемою:
- у початковій школі діти знайомляться з поняттям «мова», вивчають словесні одиниці;
- поступово завдання ускладнюються. У 2 класі в програму включають схеми, на уроках літератури пропонують завдання, в яких учні порівнюють свої риси характеру з характерами персонажів;
- 3 клас знаменується введенням в програму рольових ігор. Вчителі можуть надати можливість вибору: відповідати письмово або усно;
- подальша робота з розвитку здібностей являє собою стимулювання до самостійної творчої діяльності.
З математики
Упор робиться на участь обдарованих учнів у математичних олімпіадах:
- виявивши обдарованих дітей, вчителі проводять роботу в класах за рівнями - відстаючі отримують більш прості завдання, обдарованим дітям потрібні креативні математичні задачі з можливістю підійти до вирішення неординарно;
- проведення конкурсів і змагань між командами або класами;
- при складанні плану на рік орієнтуються на дати, до яких можна приурочити захід, наприклад, день народження відомого математика.
З фізичної культури
Завдання вчителя - дати максимальну фізичну навантаження обдарованій дитині для поліпшення його спортивних досягнень:
- навантаження визначається віковими особливостями та рівнем фізичної підготовки дитини;
- спортивні заходи проводяться відповідно до пори року;
- активно залучаються батьки, наприклад, конкурс «Мама, тато, я – спортивна сім'я».
З фізики і хімії
Для обдарованих дітей з цих предметів передбачається вирішення завдань підвищеної складності:
- вивчення літератури, що відображає новітні відкриття в області фізики і хімії;
- проведення внутрішкільних та міжшкільних заходів з предметів;
- включення в уроки можливостей проведення експериментів з цікавими матеріалами і наочними результатами.
Що таке вертикальна інтеграція? Читай далі.
Що таке адаптація дитини в дитячому саду? Дізнайся зі статті.
З географії та біології
Ця область знань передбачає роботу з обдарованими дітьми у формі науково-дослідних конференцій:
- вже в дитячому саду виявляються здібності дитини до дослідження навколишнього світу;
- прищеплення дітям самостійного дослідницького інтересу допомогою проведення уроків поза школи, тобто включення екскурсійних програм;
- проведення географічних змагань та конкурсів з біології.
З історії та суспільствознавства
Основний напрям програми з цих предметів – творчі проекти, презентації та тематичні доповіді з боку обдарованих дітей:
- на початку навчального року визначають тематику роботи;
- протягом навчального року раз в чверть проводять одне із запланованих заходів;
- проведення уроків-дискусій;
- обмін думками про історичній літературі.
З музики та образотворчого мистецтва
Виділена сфера передбачає, що обдаровані діти відвідують додаткові заняття:
- план роботи будується на розподілі протягом навчального року конкурсів малюнків, присвячених пам'ятним датам і подіям;
- конкурси музичного виконання і участь обдарованих дітей у тематичних святах;
- діти-музиканти і діти-художники активно беруть участь у житті школи.
У роботі з обдарованими дітьми важливий особистісно-орієнтований підхід. У виняткових випадках складають індивідуальний план навчання.