Трудове виховання - дошкільнят, школярів, в сім'ї, в школі
Як часто сьогодні дорослі люди живуть за рахунок накопичень своїх працьовитих, знаменитих предків. Цих ще можна якось зрозуміти і пробачити. Інша справа, коли сорокарічний алкоголік відбирає пенсію у своєї старенької матері.
Чому, які перегини у вихованні були допущені цією нещасною жінкою? Як треба виховувати дитину, щоб він, подорослішавши, став повноцінним членом суспільства і з вдячністю троянди дарував мамі на 8 березня.
Трудове виховання: цілі і завдання
Ще в роки Радянської влади в. І. Леніним була сформульована формула благополучного суспільства: від кожного по здібностям, кожному по праці. І головним завданням нової влади було виховання нового свідомого покоління, підлітків, для яких праця, творення стало життєвою необхідністю.
Існує кілька позитивних мотивів, подвигающих людини трудитися:
- Споглядання результату, гордість за себе.
- Матеріальні винагороди за працю.
- Розуміння суспільної значущості своєї праці, самовизначення себе членом колективу.
- Фізична потреба у праці, творчості.
Сьогодні ФГОС (Федеральні державні освітні стандарти) регламентують програми виховання (трудового) підростаючого покоління.
В сім'ї
Все починається в сім'ї. З'являється дитина і відразу ж визначається його статус в первинному осередку суспільства. Ось два можливих розвитку взаємин.
Правильно
Кожен член сім'ї вкладав посильну лепту у справи. Маленький півторарічна дитина теж повинен працювати.
Йому не поясниш, що одяг і іграшки повинні бути зібрані і розкладені по місцях. Зробіть це спочатку грою, а потім просто ритуалом, таким же, як умивання або ходіння на горщик. Ця праця в родині і потім в умовах ДНЗ стане непомітним і необхідним, як дихання чи їжа.
Який працю найважчий? Робота шахтаря, укладання асфальту або шпал? Ні! найважчий, непосильна праця – насильницький. Ті дії, до яких постійно примушують людину або до яких він примушує себе сам, стають найбільш небажаними, що викликають гнітючу втому і роздратування.
Праця в радість, як фізична і моральна потреба – ось про що писав вождь жовтневої революції. Тільки такий підхід вбереже від депресії, зробить суспільство щасливим і благополучним.
Потім людина зрозуміє, що трудитися іноді не хочеться, але треба. Стимулом, що спонукає до небажаних дій, може стати прогнозований кінцевий результат і розплата за нього. За добре зроблене домашнє завдання – «п'ятірка» у щоденнику. За зібрану макулатуру – цікава іграшка. За пов'язану серветку – мамина щаслива усмішка. За чесна праця – зарплата.
Це правильне виховання дітей дошкільного віку зробить його самого щасливим і принесе радість близьким.
Неправильно
На жаль, дуже часто в сім'ях не сприймають дитини, як до рівноправного члена колективу. Позиція «зараз ми дбаємо про нього, а потім він буде про нас дбати» не спрацьовує.
Не привчений працювати разом з усіма, він навіть не відчує потім потреби робити щось для кого-то.
Про статеве виховання старшокласників читай далі.
Неможливо дорікати людини, яка не знає про те, що буває по-іншому. З його народження все робили за нього і для нього. Так правильно і так має бути завжди!
Психологія не перевернеться в одну мить. Дармоїд залишиться дармоїдом. Безглуздо дорікати виріс в пустелі кактус за те, що він виріс кактусом, а не лілією.
У школі
Чим довше живе людина, тим більше на нього навалюється зобов'язань, справ, які треба виконувати. І далеко не завжди вони супроводжуються бажанням.
Важко уявити школу без примусових обов'язкових заходів. У початковій школі іноді навіть просто навчання сприймається дитиною, як насильницький працю.
Заходи
У вчителів є прекрасна приказка: виховання дітей починається з виховання батьків.
Розуміючи, що виховати дорослого індивіда практично неможливо, мудрий класний керівник проводить батьківські збори, на якому ненав'язливо радить мамам і татам правильні вчинки, описуючи їх наслідки, як ми в нашій статті трохи вище.
Ще один мотив, зазначений Леніним, є суспільна праця, діяльність разом з натовпом. Людина товариський. Йому, не дивлячись на потребу в особистій свободі, з такою ж силою необхідно визнання в суспільстві собі подібних.
Підсвідомість диктує поведінку безпеки – бути в «зграї», бути, як усі. І ось вся «зграя» робить шпаківні або прибирає шкільний двір. Тут вже проявляється почуття солідарності, ігри в суперництво.
А якщо ще розумний вихователь проведе попередню бесіду на уроці біології на тему «як допомогти птахам», налаштує учнів, то їх праця перетворитися в цікаве заняття, спрямоване на отримання «оплати» у вигляді щасливих скворцов або чистого красивого газону.
Класний годину
Як раз для того, щоб правильно налаштувати дітлахів, у сучасній школі придумали класний годину. Підбираючи теми для загальної розмови, вчитель повинен акцентувати увагу дітей на трудові подвиги предків і сучасників.
Старшокласникам буде цікаво познайомитися з яким-небудь виробництвом. Можливо, хтось із них знайде там своє покликання. Можна провести класну годину, запросивши батьків-будівельників, аби ті розповіли, чим вони займаються.
Види і засоби праці
Для дітей дошкільнят
В родині потрібно створити такі умови, які спонукали б малюка брати участь у загальному сімейному справі: готування обіду, прибирання квартири або споруда шпаківні. Дитина сприймає ці дії, як гру. Йому цікаво, тому він щасливий.
До двох-трьох років в його свідомості вже чітко сформуються причинно-наслідкові ланцюжки. Він пам'ятає, що ось цей кривоватый пиріжок зліпив він сам, а тепер з гордістю годує ним усю родину. Ось він, ще один мотив.
До дії-грі додалася гордість за результат і розуміння суспільної значущості своєї праці.
Поступово можна довірити (не змусити!) дитині годувати кота або папужки, поливати квіти. Праця, що сприймається, як довіра, як нагорода, ніколи не буває тягарем.
Про засади фізичного виховання дізнайся тут.
Яка роль сім'ї у вихованні дитини? Читай статтю.
Для молодших і старших школярів
В неблагополучних сім'ях школярі не з чуток знають, що таке робота за гроші. Буває сумно бачити, як десятирічний хлопчик миє чиюсь машину.
Але, з іншого боку, ця машина може бути їх сімейним транспортом, а миття – трудовим вихованням. І драит він брудний бампер з великим задоволенням: раптом дадуть покерувати.
У багатьох населених пунктах зараз організовані дитячі трудові літні табори. У них діти, працюючи по 4 години в день, під керівництвом досвідченого педагога садять квіти у скверах, прибираються біля пам'ятників, збирають сміття в лісі. У деяких з них займаються професійною орієнтацією дитини. На зароблені гроші дівчинка купить собі штани, які будуть їй дорожче всіх одягів на світі.
Підводимо підсумки
Що означає ПРАЦЯ, РОБОТА? Хіба поглинаючи їжу або складаючи конструктор, ми не робимо якісь зусилля? Вважається працею діяльність, за яку отримуєш нагороду, будь то мамин поцілунок, мішок грошей або радісне цвірінькання скворцов в новому шпаківні?
Так, може бути, прав дідусь Ленін, і ми станемо щасливими, коли праця буде потребою, що приносить радість. Може бути, так і треба виховувати майбутнє покоління.