Методи виховання, фізичного, сімейного, засоби і форми
12.07.2017 0

Методи виховання, фізичного, сімейного, засоби і форми

Психологія
В закладки


Для розвитку дитини як повноцінної особистості педагоги і батьки користуються різними прийомами виховання. Що вони собою являють, на що варто робити упор при організації будь-якої діяльності? Яка існує їх класифікація?

Методи виховання використовуються при виборі будь-якого виду діяльності на всіх етапах розвитку дитини. У дитячому саду, у школі, у сім'ї дорослі організовують виховний процес таким чином, щоб малюк отримував знання, вміння, навички для успішної адаптації в суспільстві.

Форми і прийоми

Виділяють два основних методи при розподілі прийомів – вимога та оцінку. До першого відносяться:

  • прохання;
  • завдання;
  • накази.

Оцінка може бути:

  • позитивною;
  • негативною.

Категоричність у вимогах не завжди результативна у виховному процесі, як і осуд. Але і постійна похвала може негативно позначитися на розвитку дитини, з'явиться завищена самооцінка. Важливо дотримуватися золотої середини.

Форма виховання – це спосіб організації виховної діяльності, як колективної, так і індивідуальної. Чіткої класифікації не існує, частіше форми підбираються таким чином, щоб виховання було найбільш результативним. Вибирається вид діяльності для всього колективу, гуртка чи конкретної дитини.

Основні фактори, що впливають на вибір форм і прийомів:

  • мета;
  • спрямованість завдання;
  • вікові особливості;
  • соціальний досвід дитини і вихованість;
  • регіон;
  • матеріальна база установи;
  • професіоналізм педагога.

Приблизна класифікація містить кілька типів:

  1. Гру.
  2. Захід.
  3. Справи.

20026153Прийоми також різноманітні:

  • бесіда;
  • диспут;
  • лекція;
  • екскурсія;
  • прогулянка;
  • культпохід;
  • заняття;
  • ярмарок;
  • фестиваль;
  • спектакль;
  • сюжетно-рольова гра;
  • спортивне змагання і т. д.

Організовано діяльність може бути однією людиною або групою. Є види діяльності, де участь дитини може бути добровільним або примусовим. По спрямованості роботи педагога виділяють кілька видів, які розглянемо більш докладно.

Фізичної

Головний спосіб у фізичному вихованні – вправи, які складаються з таких етапів:

  • початкове розучування (ведеться докладний пояснення і показ);
  • поглиблене розучування (педагог уточнює особливості правильного виконання);
  • закріплення рухових навичок (самостійне повторення вправи дитиною без нагадувань);
  • вдосконалення техніки (додавання складного елемента, використання вивченого в грі).

Виховний процес у школі можливий і при позакласних формах:

  • на спортивних секціях;
  • на секціях загальної фізпідготовки;
  • на шкільних змаганнях;
  • в турпоході;
  • на турслете;
  • при проведенні свята фізкультури;
  • на днях здоров'я і т. п.

Так дитина засвоїть матеріал у повному обсязі, будуть задоволені інтереси до спорту, можна виділити ту особистість, що характеризується наявністю здібностей у даній галузі.

З методів застосовуються:

  • суворе регламентування вправ;
  • гра;
  • змагання.

Сімейно-соціального0914470fd4033ef31550857327ec14e9

Методика виховання дитини в сім'ях має такі специфічні риси:

  1. Вплив виявляється на одну особу, і грунтується на певних вчинках.
  2. Методи вибираються в залежності від культури педагогіки батька:
  • від того, як він розуміє мету виховання, свою роль;
  • які має цінності, стиль поведінки в рамках сім'ї.

Дорослі вибирають один пріоритетний метод впливу на дітей – крик, домовленість, м'які навіювання і т. д. Основою має бути заохочення. Деякі хочуть бачити слухняної дитини, інші ж прагнуть навчити самостійного прийняття рішення, прояву ініціативи. Це впливає і на вибір прийомів виховання.

На чому ґрунтується естетичне виховання молодших школярів? Читай далі.

Найбільш часті методи:

  • переконання (пояснення, навіювання, поради);
  • показ поведінки на особистому прикладі;
  • заохочення (подарунок, привабливу пропозицію);
  • покарання (заборони, відмови від спілкування, тілесне вплив).

Використовуються такі засоби і прийоми:

  • розповідь фольклорних творів;
  • прилучення до праці;
  • ознайомлення з природою;
  • домашні обов'язки;
  • інформація про традиції і звичаї;
  • ігровий матеріал;
  • телерадіомовлення;
  • відвідування культурних заходів;
  • спортивні заняття та інші.

Правового

Правове навчання здійснюється при впливі громадськості та держави на представника населення. Форми виховання:

  1. Здійснення передачі, накопичення і засвоєння правової основи в освітніх установах.
  2. Використання пропаганди – донесення в широкі маси правової ідеї, вимог з допомогою ЗМІ.
  3. Освіта в правових питаннях.
  4. Юридична практика – при передачі інформаційної бази за участю населення в конкретній діяльності.

35ce929e7371

Правове виховання може здійснюватися у письмовій формі (читання газет, плакатів, книг) та усній (слухаючи лекцію, розмовляючи на актуальні теми).

Морального

У виборі методів і форм варто враховувати вік і особливості групи дітей. Головне урізноманітнити діяльність великою кількістю видів занять.

Під моральним вихованням розуміють той вид діяльності педагога і батьків, що спрямований на формування у дитини системи моральних знань, оцінки і почуття, норм поведінки.

Вдосконалення здійснюється з допомогою:

  • цілеспрямованого впливу на дитину;
  • організації і спрямованості його життєдіяльності;
  • збагачення його морального досвіду.

Проведення виховної роботи з групою дітей або з однією дитиною.

Використовуються методи:

  • привчання;
  • вправа;
  • стимулювання;
  • гальмування;
  • самовиховання і т. д.

Велике значення має особистий приклад, завдяки якому формується моральний вигляд. Доцільно включення в програму етичної освіти музичних творів, акцій милосердя і т. д.

Музичного

Вибір методів і прийомів залежить:

  • Від джерела, з якого дитина отримує знання (наочність, словесно-образне пояснення).
  • Від художньої діяльності та її навчальної задачі (прийоми добираються відповідно до вимог програми навчання).
  • Від типу й етапу музичного заняття (прийоми підбираються в залежності від призначення – комплексного, одновидових, тематичного, обліково-контрольного).
  • Від завдання, при реалізації якої відбувається розвиток здібностей дитини (використовують прийом, при якому можливий розвиток слуху, візуального сприйняття, ритміки).
  • Від індивідуально-диференційованого підходу (прийоми, що використовуються, розраховані на одного індивідуума або на невеликий колектив).

04f781e7-22cd-45cb-bb82-5abe3955ac8a_16x9_600x338При широкому застосуванні різних взаємодоповнюючих прийомів у музичному вихованні дітей дошкільного віку, методика збагачується, що сприяє розвитку творчого початку.

Естетичного

Реалізація завдань естетичного виховання здійснюється з допомогою художньої діяльність, якою діти займаються як за власною ініціативою, так і при організації процесу. Педагог не повинен порушити основний задум, а допомагати варто при необхідності.

У роботі дорослий використовує підказки, привертає увагу до предметів, задає питання, робить пропозицію, оцінює результат, рівень самостійності, фантазії.

Розвиток відбувається:

  • при малюванні декорацій;
  • підготовці концерту;
  • організації театралізованої вистави;
  • створення подарунків батькам, друзям;
  • підготовці атрибутів до ігор;
  • драматизації;
  • при екскурсіях.

Важливо враховувати, що потрібно задіяти всіх. Роль спостерігача для дитини не припустима. Так, при організації свята варто підібрати діяльність для кожного: одному довірити спів, іншому – читання віршів, третій – танці і т. д.

Екологічного

Використані методи виховання в педагогіці спрямовані на формування особистого ставлення дитини до екологічної проблеми. Для цього необхідно вибирати ті види діяльності, які сприяють самостійній роботі.

З допомогою дискусій з'являється особисте ставлення, малюк знайомиться з природою, шукає способи вирішення проблем. Граючи, діти набувають досвід, який в подальшому дозволить зберегти екосистему. Головне – добровільна участь, а не примус.

Екологічна орієнтація проводиться при проведенні тематичних свят, днів. Доцільно використання:

  • ігор - екскурсій;
  • ігор-подорожей;
  • театральної постановки (хлопцям потрібно долати перешкоди на шляху).

Важливою умовою є систематичність, використання краєзнавчої наочності та літератури.

0001-002-Ekologicheskoe-vospitanie-doshkolnikov-eto-poznanie-zhivogo-kotoroe

Педагог повинен залучати вихованців в роботу, довіривши:

  • полив квітів;
  • посадку насіння;
  • догляд за клумбою;
  • охорону і підгодівлю птахів і т. д.

Трудового

Основний спосіб домогтися результатів у виховному процесі:

  1. Залучати до праці в домашніх умовах, при якому з'являються необхідні знання, уміння, почуття обов'язку.
  2. Долучати дитину до трудової діяльності в дошкільному закладі. Головне – навчити колективного виконання роботи, вчити домовлятися й взаємодіяти.
  3. Залучати до розумово роботи в загальноосвітньому закладі.

До засобів варто віднести предмети, знаряддя, дії, завдяки яким можливе проведення конкретних операцій.

Форми трудового виховання:

  • урок праці;
  • гурток;
  • студія;
  • трудовий десант і інші.

Гігієнічного

Головною умовою для формування гігієнічних навичок є наявність всієї атрибутики, наприклад, у ванній кімнаті: раковин, миючих засобів, рушників.

Позитивні результати можливі при систематичності і поступовості. Для цього використовують ігри, працю, проводять заняття, показують в побуті. Педагогу і батькам потрібно діяти узгоджено.

Прийоми навчання культурно-гігієнічних навичок:

  • приклади дорослих;
  • привчання, виконання вправ;
  • виховують ситуації;
  • похвала, яка дозволить малюкові переконатися, що він може щось зробити;
  • ігри;
  • розповідь потішок, віршів;
  • читання тематичних книг;
  • наочні посібники.

tooth-news

Розумового

Розумовий розвиток можливо при використанні ігор, занять, залучення до праці, діяльності в побуті. Підходи повинні бути різноманітними, щоб інтерес дитини не згас.

Вагоме місце відводиться навколишньої дійсності: людей, природи, явищ, предметів – вони розширюють кругозір, викликають інтерес.

З допомогою предметів малюк може пізнавати (малюючи пензликом, користуючись лопатою на городі). Дорослий задовольняє пізнавальні процеси, ознайомлюючи з новим предметом, вимовляючи назву, описуючи властивість.

Про сутність гендерного виховання дошкільників в умовах дитячого саду читай далі.

Про засади сімейного виховання читай в статті.

Спостерігаючи за природою (рослинами, тваринами), діти самостійно роблять багато відкриттів.

Ігри – специфічний вид діяльності, де відображається вся дійсність. Малюк показує знання і вчить одного. Види ігор:

  • сюжетно-рольова гра розвиває мову, знайомить з навколишньою атмосферою;
  • гра-драматизація сприяє глибокому сприйняттю літератури, позитивно впливає на мовний апарат;
  • будівельно-конструктивна сприяє розвитку здібностей, розширить знання в галузі геометрії, орієнтації в просторі (наприклад, при конструюванні).

Дидактичний матеріал активізує мислення, а ручна праця розвиває кмітливість, уяву.

Засоби, що використовуються в розумовому вихованні:

  • іграшка;
  • живопис;
  • скульптури;
  • декоративно-прикладне мистецтво;
  • допомога;
  • книга;
  • пісні;
  • костюм;
  • прикраса;
  • традиції;
  • свято.

sensor-vospitanie2-e1400497802112-tileСенсорного

Засобом в сенсорному вихованні дітей є еталон:

  • сенсорний еталон кольору – 7 основних кольорів;
  • еталон форми – геометрична фігура;
  • величин – система заходів і т. д.

Велика частина сенсорного навчання проходить без участі дорослого. Дитина змушений при ігрових діях враховувати властивості предметів.

Закріплюються поняття великий – маленький, вузький – широкий при словесному зіставленні двох предметів, а при досягненні певного віку малюк вже починає класифікувати окремі деталі та елементи.

Прийоми:

  • дидактична гра;
  • вправа;
  • ВИД (при малюванні, ліпленні);
  • конструювання;

наприклад, без чіткого уявлення про предмет, його властивості, формах, дитині не вдається відобразити його на малюнку. Діти малюють те, що знають і в чому розбираються, і в більшій частині – спираючись на сенсорну пам'ять.

Методи виховання. Класифікація

За характером (П. І. Пидкасистым) Групи методів (В. С. Мар'єнко) спрямованості (за В. Р. Щукиной) Формування особистісного свідомості Організація діяльності, формування досвіду Переконання Пояснювально-репродуктивна група Розповіді Вправи Вправа Проблемно-ситуативне Пояснення Приучення Заохочення Привчання і вправи Роз'яснення Педагогічні вимоги Покарання Стимулювання Лекції Думку громадськості Гальмування Диспути Доручення Керівництво Доповіді Створення виховує ситуації Самовиховання Інструктажі Переконання Навіювання Етичні бесіди

Заохочення і покарання

Заохоченням називають вираження позитивних оцінок дій учнів. Завдяки такому методу, закріплюються навички та вміння позитивної спрямованості.

Дії повинні порушувати позитивні емоції, викликати впевненість у своїх силах. Проявляється похвали, схвалення, подяки, надання почесних прав, нагородження.

У похвалі, головне, дотримуватися чітку дозування, оскільки можна отримати зворотний ефект виховання.

Слід дотримуватися такі умови:

  1. Заохотити дитину необхідно після вчинку, який робився безоплатно, а не для похвали.
  2. Не варто заохоченням протиставляти малюка іншим дітям.
  3. Будьте справедливі, заохочення варто узгодити з точкою зору групи.
  4. Враховуйте індивідуальні особливості дітей.

Покарання використовують для попередження небажаного вчинку дітей, спрямована на гальмування. Необхідно викликати почуття провини.teacher-scolds-student

Виділяють кілька видів покарання:

  1. Покладання на дитину додаткової обов'язки.
  2. Позбавлення задоволень, деяких прав.
  3. Моральне осуд.
  4. Осуд.

Виражатися покарання може експромтом чи традиційно.

Вимоги:

  1. Справедливість: покарання не повинно принизити гідність особистості.
  2. Не варто поспішати з покаранням, якщо не відомо достеменно, винна дитина, і чи буде користь від ваших дій.
  3. Переконайтеся в тому, що малюкові зрозуміла причина покарання.
  4. Відсутність глобальності – знайдіть позитивні сторони в поведінці і позначте їх.
  5. Маленький проступок – одне покарання, великий проступок або декілька – одне покарання, але більш суворе.
  6. Якщо дитина раніше заслужив заохочення – не відміняйте його.
  7. Враховуйте обставини, причини, які стали поштовхом до дії.
  8. Покарали – значить, пробачили. Не пригадую в майбутньому проступок.

Особистий приклад

Приклад – общепедагогический виховний метод, що дає конкретний зразок для наслідування. Завдяки такому методу, людина отримує соціальний досвід. Педагоги використовують для прикладу видатну особистість (письменника, ученого), героя твору.

Приклади дорослих з оточення дитини будуть дієвими, якщо є авторитет у малюків.

Багато вчинки здійснюються за прикладом однолітків, але не варто порівнювати товаришів. Це загрожує заздрістю і сварками. Віддайте перевагу ровесникам із кінострічок, книг.

Виховательський ефект досягається завдяки прагненню дитини наслідувати кращим. Приклад повинен бути взятий з середовища, яка не чужа людині: випадок з життя групи людей, перемоги на змаганнях одного представника колективу, прояв морального якості спортсменом міжнародного рівня і т. д.

При розгляданні негативного прикладу покажіть аморальність вчинку, щоб стимулювати виявляти дітей засудження.

При вдалому виборі методів, форм і прийомів буде досягнуто ефективності у вихованні дитини. Це – важка задача, яка лежить на плечах кожного дорослого, але її необхідно вирішити для того. Щоб виростити гідне покоління з усталеними рисами.

Відео: Думка фахівця

Комментарии (0)
Додати коментар
Трудове виховання в дитячому садку - цілі, завдання, види праці
Поряд з навчальним процесом і грою в дитячому садку багато уваги приділяється трудовому вихованню. Як організовується діяльність малюків, які основні відмінності
План роботи з обдарованими дітьми в початковій школі, по російській мові, математиці, літературі
Дитяча обдарованість - це закономірності вікового розвитку. Кожен період дитинства має деякі передумови розвитку здібностей. Тому план роботи з обдарованими дітьми
Методи навчання в педагогіці - класифікація, ігрові, практичні
Методи навчання в педагогіці призначені для передачі знань від учителя до учня. Для досягнення найкращих результатів в процесі виховання і навчання необхідною умовою є
Креативність - що це таке, як розвинути, діагностика, психологія, критерії
Креативність – це здатність особистості мислити нестандартно. Приймати рішення, створювати щось нове і генерувати масу ідей.
Інтеграція - що це таке, вертикальна, системна, горизонтальна, в педагогіці
Сучасне суспільство вимагає нових підходів до процесу навчання підростаючого покоління. Інтеграція в педагогіці – основний шлях для вирішення проблем успішної реалізації