Інтеграція - що це таке, вертикальна, системна, горизонтальна, в педагогіці
05.07.2017 0

Інтеграція - що це таке, вертикальна, системна, горизонтальна, в педагогіці

Психологія
В закладки


Сучасне суспільство вимагає нових підходів до процесу навчання підростаючого покоління. Інтеграція в педагогіці – основний шлях для вирішення проблем успішної реалізації колишніх школярів у навколишньому світі. Тому важливо знати, що вона собою являє.

Інтеграція є об'єднання декількох ідей, точок зору, сфер діяльності і т. д. в одне ціле. У педагогічній науці це поняття відіграє особливу роль.Bonn, Gymnasium

Більшість вчених і практикуючих педагогів сходяться в тому, що для здійснення продуктивної діяльності та інтелектуального розвитку, виховання і соціалізації школярів необхідно проводити комплексну інтеграцію на всіх освітніх рівнях.

Інтеграція в педагогіці: що це таке

Педагогічна інтеграція – складне, багаторівневе поняття, що включає різні підходи.

На думку В. С. Безрукової, визначення у педагогіці може відбуватися на різних підставах:

  • як «вища форма взаємозв'язку» з нерасторжимостью різних компонентів, нові об'єктивність, структура і функції об'єктів, що вступають у зв'язок;
  • як «вища форма вираження єдності» всіх складових, які визначають зміст освіти;
  • як створення великих педагогічних одиниць за рахунок об'єднання взаємопов'язаних компонентів навчально-виховного процесу.

stacks_image_28Точного визначення поки що немає, хоча в практичній діяльності існують поняття, пов'язані з даним словом. Різні вчені намагаються трактувати його в залежності від власної позиції.

Наприклад, О. Р. Гилязова вважає, що педагогічна інтеграція є «система органічно пов'язаних дисциплін, побудована за аналогією з навколишнім світом». Н.С.Сердюкова каже, що дане поняття – це «процес зближення й зв'язку наук, який представляє високу форму диференціації на якісно новому щаблі навчання».

Який план роботи з обдарованими дітьми? Читай далі.

У визначенні педагогічної інтеграції майже всі вчені ґрунтуються на її процесуальних характеристиках.

Таким чином, вона може бути визначена, як багатокомпонентна, добре структурована, доцільно організована зв'язок всіх елементів освітньої системи, яка у результаті має привести до саморозвитку учня.article-1228716-05AA0DBA0000044D-663_634x404

Рівні та форми

В процесі педагогічної взаємодії дитина повинна навчитися сприймати навколишній світ як єдине ціле. Йому необхідно освоїти способи усвідомлення зв'язку між явищами і предметами, щоб намалювати загальну картину. Крім того, він повинен володіти вмінням бачити предмет з різних сторін.

Ефективна пізнавальна діяльність дитини можлива за певних умов, які виникають на різних рівнях інтеграції.

Внутрипредметная

Внутрипредметная інтеграція відбувається в системі знань з однієї шкільної дисципліни. Розрізнені поняття, факти, правила і т. д., що стосуються однієї області знання, об'єднуються в струнку систему.

У процесі викладання вчитель поєднує навчальний матеріал у великі блоки, що дозволяє змінити структурний зміст предмета. Таким чином, учень отримує можливість отримати повну інформацію про предмет, а педагог може зробити навчання більш ємним.655448581

Даний рівень інтеграції передбачає створення спіральної структури викладу навчального матеріалу, огранизованного за принципом концентричності. Тобто, процес пізнання відбувається двома шляхами: від загального до конкретного або навпаки.

При цьому нові знання вводять порциально, поступово розширюючи і поглиблюючи наявний коло уявлень з конкретного предмета.

У практиці традиційного викладання присутній дрібність і розрізненість знань, що знижує продуктивність навчальної діяльності учня.

Ще Л. Н.Толстой говорив про те, що прагнення вчителів до «роздрібненню матеріалу без міри» заважає дітям сприймати знання як щось живе і складне, позбавляє їх інтересу до самого процесу пізнання.

Сучасне викладання вимагає, щоб учитель пішов по шляху «укрупнення знань». У цьому йому може допомогти технологія УДЕ, яка передбачає:razvitie-rebenka-v-3-goda-2

  1. Одночасне вивчення споріднених тем і розділів.
  2. Узагальнення завдань і вправ:
  • самостійні дії на основі порівняння та узагальнення, індукції та аналогії;
  • робота з деформованим матеріалом;
  • складання схем, графічних формул, таблиць і т. п.;
  • наочно-образні уявлення – самостійний підбір та виконання картинок, малюнків, ілюстративних зображень;
  • створення перспективи знань та їх застосування.

Міжпредметна

Міжпредметна інтеграція проявляється в умінні використовувати ЗУН по одному предмету при вивченні іншого. При цьому учень отримує можливість оволодівати знаннями в комплексі, сприймати загальнонаукові поняття, категорії, явища та підходи цілісно.

Побудова навчального процесу і структурування змісту навчального матеріалу на даному рівні інтеграції може здійснюватися кількома шляхами.

Підхід

Основні особливості

Форми

Горизонтальна

Встановлення міжпредметних зв'язків на основі однакових наукових знань, щоб уникнути повторів і для економії навчального часу.
  • фактичні,
  • понятійні,
  • конкретні.
  • акцентування,
  • створення образів, символів,
  • проблемно-пошукова ситуація,
  • творча вправа

Вертикальна

Встановлення міжпредметних зв'язків, щоб формувати об'єднані різні типи мислення (гуманітарно-екологічний, фізико-математичне, ін) і створення цілісної картини світу.

Інтегрований урок (заняття)

1. Епізодичне використання матеріалу з інших областей знання.

  1. Особлива структура і методика проведення.
  2. Сполучуваність предметів.
  • лекції,
  • екскурсії,
  • дослідження
  • проекти
  • спостереження (самостійні і в групі)

Інтегрований курс

Блокова структура навчального матеріалу, що сприяє розвитку комплексного мислення і цілісності сприйняття.

Системна

Системна (межсистемная) інтеграція передбачає об'єднання знань, що містяться в різних освітніх галузях.

Вона виникає в результаті активного розвитку держави, встановлення нових соціальних взаємозв'язків, формування суспільства нового типу. Школа вже не є центром життя і діяльності дитини.

Як проходить адаптація дитини в дитячому саду? Читай далі.

Про ігри, що розвивають увагу і пам'ять, дізнайся зі статті.

Ідеї та завдання

Щоб здійснювати комплексний вплив на формування і розвиток дитини в сучасних умовах, розробляється багаторівнева модель взаємодії, пов'язана з різними етапами дорослішання підростаючого покоління.08

  1. Інтеграція дошкільного і початкового шкільної освіти. Вивчення первісних понять і явищ основних освітніх областей в ДНЗ дозволяє вчителю початкової школи організовувати подальше навчання на більш високому рівні та поглибленої основі. При цьому з'являється можливість розвитку особливих здібностей дітей.
  2. Об'єднання внутрішньошкільних ступенів навчання дозволяє педагогам здійснювати комплексну освітню діяльність з навчання, виховання і розвитку учнів і випускати людини з стійкими знаннями, вміннями і соціальними навичками.
  3. Злиття додаткового та загальної освіти дає можливість виявити творчих і обдарованих особистостей і визначити спрямованість їх діяльності.
  4. Злиття спеціальної та загальної освіти – сучасна державна стратегія, що передбачає залучення у взаємодію дітей з різними можливостями здоров'я. Основний принцип її полягає в гуманізації суспільства, у формуванні вміння сприймати людей з ОВЗ як рівних собі.
  5. Об'єднання науки і освіти – вища щабель в освіті. Випускник школи, який має певний багаж знань повинен поповнити та розширити їх з наукової та практичної точки зору, щоб успішно реалізуватися у житті. Стрімко розвивається произвоство, впровадження нових підходів і створення нових технологій не терпить недоучок.

Таким чином, людина від народження до повного дорослішання проходить всі етапи педагогічної інтеграції. Рівень його успішності і кар'єрне зростання показують, наскільки ефективно здійснювалася його діяльність на цьому шляху.

Відео: Нові освітні стандарти

Комментарии (0)
Додати коментар
План роботи з обдарованими дітьми в початковій школі, по російській мові, математиці, літературі
Дитяча обдарованість - це закономірності вікового розвитку. Кожен період дитинства має деякі передумови розвитку здібностей. Тому план роботи з обдарованими дітьми
Методи навчання в педагогіці - класифікація, ігрові, практичні
Методи навчання в педагогіці призначені для передачі знань від учителя до учня. Для досягнення найкращих результатів в процесі виховання і навчання необхідною умовою є
Методи виховання, фізичного, сімейного, засоби і форми
Для розвитку дитини як повноцінної особистості педагоги і батьки користуються різними прийомами виховання. Що вони собою являють, на що варто робити упор при організації
Креативність - що це таке, як розвинути, діагностика, психологія, критерії
Креативність – це здатність особистості мислити нестандартно. Приймати рішення, створювати щось нове і генерувати масу ідей.
Конфлікт між учителем і учнем - причини, особливості, способи вирішення
Навчання – складний і багатогранний процес, протягом якого неможливе без деяких зіткнень і суперечностей між учителем і учнем.