Інтеграція - що це таке, вертикальна, системна, горизонтальна, в педагогіці
Сучасне суспільство вимагає нових підходів до процесу навчання підростаючого покоління. Інтеграція в педагогіці – основний шлях для вирішення проблем успішної реалізації колишніх школярів у навколишньому світі. Тому важливо знати, що вона собою являє.
Інтеграція є об'єднання декількох ідей, точок зору, сфер діяльності і т. д. в одне ціле. У педагогічній науці це поняття відіграє особливу роль.
Більшість вчених і практикуючих педагогів сходяться в тому, що для здійснення продуктивної діяльності та інтелектуального розвитку, виховання і соціалізації школярів необхідно проводити комплексну інтеграцію на всіх освітніх рівнях.
Інтеграція в педагогіці: що це таке
Педагогічна інтеграція – складне, багаторівневе поняття, що включає різні підходи.
На думку В. С. Безрукової, визначення у педагогіці може відбуватися на різних підставах:
- як «вища форма взаємозв'язку» з нерасторжимостью різних компонентів, нові об'єктивність, структура і функції об'єктів, що вступають у зв'язок;
- як «вища форма вираження єдності» всіх складових, які визначають зміст освіти;
- як створення великих педагогічних одиниць за рахунок об'єднання взаємопов'язаних компонентів навчально-виховного процесу.
Точного визначення поки що немає, хоча в практичній діяльності існують поняття, пов'язані з даним словом. Різні вчені намагаються трактувати його в залежності від власної позиції.
Наприклад, О. Р. Гилязова вважає, що педагогічна інтеграція є «система органічно пов'язаних дисциплін, побудована за аналогією з навколишнім світом». Н.С.Сердюкова каже, що дане поняття – це «процес зближення й зв'язку наук, який представляє високу форму диференціації на якісно новому щаблі навчання».
Який план роботи з обдарованими дітьми? Читай далі.
У визначенні педагогічної інтеграції майже всі вчені ґрунтуються на її процесуальних характеристиках.
Таким чином, вона може бути визначена, як багатокомпонентна, добре структурована, доцільно організована зв'язок всіх елементів освітньої системи, яка у результаті має привести до саморозвитку учня.
Рівні та форми
В процесі педагогічної взаємодії дитина повинна навчитися сприймати навколишній світ як єдине ціле. Йому необхідно освоїти способи усвідомлення зв'язку між явищами і предметами, щоб намалювати загальну картину. Крім того, він повинен володіти вмінням бачити предмет з різних сторін.
Ефективна пізнавальна діяльність дитини можлива за певних умов, які виникають на різних рівнях інтеграції.
Внутрипредметная
Внутрипредметная інтеграція відбувається в системі знань з однієї шкільної дисципліни. Розрізнені поняття, факти, правила і т. д., що стосуються однієї області знання, об'єднуються в струнку систему.
У процесі викладання вчитель поєднує навчальний матеріал у великі блоки, що дозволяє змінити структурний зміст предмета. Таким чином, учень отримує можливість отримати повну інформацію про предмет, а педагог може зробити навчання більш ємним.
Даний рівень інтеграції передбачає створення спіральної структури викладу навчального матеріалу, огранизованного за принципом концентричності. Тобто, процес пізнання відбувається двома шляхами: від загального до конкретного або навпаки.
При цьому нові знання вводять порциально, поступово розширюючи і поглиблюючи наявний коло уявлень з конкретного предмета.
У практиці традиційного викладання присутній дрібність і розрізненість знань, що знижує продуктивність навчальної діяльності учня.
Ще Л. Н.Толстой говорив про те, що прагнення вчителів до «роздрібненню матеріалу без міри» заважає дітям сприймати знання як щось живе і складне, позбавляє їх інтересу до самого процесу пізнання.
Сучасне викладання вимагає, щоб учитель пішов по шляху «укрупнення знань». У цьому йому може допомогти технологія УДЕ, яка передбачає:
- Одночасне вивчення споріднених тем і розділів.
- Узагальнення завдань і вправ:
- самостійні дії на основі порівняння та узагальнення, індукції та аналогії;
- робота з деформованим матеріалом;
- складання схем, графічних формул, таблиць і т. п.;
- наочно-образні уявлення – самостійний підбір та виконання картинок, малюнків, ілюстративних зображень;
- створення перспективи знань та їх застосування.
Міжпредметна
Міжпредметна інтеграція проявляється в умінні використовувати ЗУН по одному предмету при вивченні іншого. При цьому учень отримує можливість оволодівати знаннями в комплексі, сприймати загальнонаукові поняття, категорії, явища та підходи цілісно.
Побудова навчального процесу і структурування змісту навчального матеріалу на даному рівні інтеграції може здійснюватися кількома шляхами.
Підхід
Основні особливості
Форми
Горизонтальна
Встановлення міжпредметних зв'язків на основі однакових наукових знань, щоб уникнути повторів і для економії навчального часу.- фактичні,
- понятійні,
- конкретні.
- акцентування,
- створення образів, символів,
- проблемно-пошукова ситуація,
- творча вправа
Вертикальна
Встановлення міжпредметних зв'язків, щоб формувати об'єднані різні типи мислення (гуманітарно-екологічний, фізико-математичне, ін) і створення цілісної картини світу.Інтегрований урок (заняття)
1. Епізодичне використання матеріалу з інших областей знання.- Особлива структура і методика проведення.
- Сполучуваність предметів.
- лекції,
- екскурсії,
- дослідження
- проекти
- спостереження (самостійні і в групі)
Інтегрований курс
Блокова структура навчального матеріалу, що сприяє розвитку комплексного мислення і цілісності сприйняття.
Системна
Системна (межсистемная) інтеграція передбачає об'єднання знань, що містяться в різних освітніх галузях.
Вона виникає в результаті активного розвитку держави, встановлення нових соціальних взаємозв'язків, формування суспільства нового типу. Школа вже не є центром життя і діяльності дитини.
Як проходить адаптація дитини в дитячому саду? Читай далі.
Про ігри, що розвивають увагу і пам'ять, дізнайся зі статті.
Ідеї та завдання
Щоб здійснювати комплексний вплив на формування і розвиток дитини в сучасних умовах, розробляється багаторівнева модель взаємодії, пов'язана з різними етапами дорослішання підростаючого покоління.
- Інтеграція дошкільного і початкового шкільної освіти. Вивчення первісних понять і явищ основних освітніх областей в ДНЗ дозволяє вчителю початкової школи організовувати подальше навчання на більш високому рівні та поглибленої основі. При цьому з'являється можливість розвитку особливих здібностей дітей.
- Об'єднання внутрішньошкільних ступенів навчання дозволяє педагогам здійснювати комплексну освітню діяльність з навчання, виховання і розвитку учнів і випускати людини з стійкими знаннями, вміннями і соціальними навичками.
- Злиття додаткового та загальної освіти дає можливість виявити творчих і обдарованих особистостей і визначити спрямованість їх діяльності.
- Злиття спеціальної та загальної освіти – сучасна державна стратегія, що передбачає залучення у взаємодію дітей з різними можливостями здоров'я. Основний принцип її полягає в гуманізації суспільства, у формуванні вміння сприймати людей з ОВЗ як рівних собі.
- Об'єднання науки і освіти – вища щабель в освіті. Випускник школи, який має певний багаж знань повинен поповнити та розширити їх з наукової та практичної точки зору, щоб успішно реалізуватися у житті. Стрімко розвивається произвоство, впровадження нових підходів і створення нових технологій не терпить недоучок.
Таким чином, людина від народження до повного дорослішання проходить всі етапи педагогічної інтеграції. Рівень його успішності і кар'єрне зростання показують, наскільки ефективно здійснювалася його діяльність на цьому шляху.