Принципи виховання - фізичного, сімейного, соціального
У статті розглядаються принципи виховання дітей дошкільного віку. Описуються сучасні тенденції виховного процесу щодо старосвітського режиму. Пропонуються рекомендації по успішному вихованню дітей, орієнтовані на зростання цілісної, самостійної особистості.
Особистість людини закладається з раннього дитинства в процесі первинної соціалізації (тобто до 6 років). Щоб дитина був всебічно розвинений та адаптований до умов сучасного життя, педагоги і психологи радять батькам ознайомитися з принципами виховання, які закладають фундамент розвитку гармонійної цілісної особистості в дорослому і самостійному житті.
Роль в педагогічному процесі
Принципи виховання – це система вимог (головні орієнтири, вихідні установки) до діяльності навчання, виконання яких забезпечує результативність педагогічного процесу.
Головна проблема педагогіки – складність в реалізації виховного впливу. Системи виховання вимагають одночасного виконання. І педагогам, і батькам важливо знати, що дотримання принципів по вибіркової схемою, знижують результативність виховного процесу.
Навчання дітей дошкільного віку має включати в себе не тільки специфічні напрямки розвитку, як духовного, так і матеріального світу дитини, які тісно взаємодіють з основними принципами виховання.
Сутність, класифікація і характеристика
Основні принципи виховання в педагогіці представлені, як результат сучасних досліджень про цілісному розвитку особистості.
Вчені в якості таких категорій виділяють наступне:
- Чільна роль батька. Саме особистий приклад батьків є одним з найбільш ефективних форм впливу на дитину. В сім'ї дитина бачить патерни поведінки батьків, які він переносить на навколишній світ. Наприклад, якщо мати завзята курця, то пояснити дитині, що «нікотин – це шкода» буде практично неможливо.
- Закони цілісності і єдності. Психологи стверджують, що тільки багатостороннє вплив на дитину через призму різноманітних методів і виховних засобів здатне дати результат. Наприклад, у вихованні дитини батько повинен не тільки використовувати метод переконання, а й активно використовувати такі форми виховання, як заохочення, роз'яснення.
- Принцип організації діяльності дітей молодшої вікової групи. Педагог або батько повинен заохочувати активність дитини, а не обмежувати її. Методичні принципи, що ґрунтуються на деспотизмі, не ефективні. Якщо в ході гри дитина розмалював стіну, йому необхідно в спокійній формі роз'яснити, чому так робити не можна і запропонувати альтернативні шляхи.
- Гуманізм у вихованні. Всупереч радянським переконання «краще не хвалити, а то зазнається» в ході педагогічного процесу не варто нехтувати хвальбой дитини. Даний принцип передбачає опору на позитивні якості, які є в людині. Сучасні батьки повинні виявити позитивні якості своєї дитини і культивувати їх у життя за допомогою словесного заохочення.
- Опора і підтримка колективу. Складно переоцінити роль колективу, в якому перебуває дитина. Даний принцип вимагає від педагога вміння розбиратися в психологічному кліматі групи. Дитина, у свою чергу, вчитися спілкуватися з людьми з позиції рівного собі.
- Самовиховання як критерій гармонійного розвитку. Самовиховання являє собою цілком самостійну діяльність. В основі цього принципу лежать основи саморегулиции, самоаналізу і самоконтролю. Від того, наскільки дитина здатна до даних навичкам, залежить його самооцінка і самосприйняття себе у дорослому житті.
- Принцип культуровідповідності. Виховання повинно, в першу чергу, підготувати дитину до реалій життя. Для досягнення цієї мети виховний процес повинен бути заснований на загальнолюдських цінностях того суспільства, в якому дитина живе. Тим не менш, дитина має терпимо ставитися і чужий, чужорідної йому культурі, проявляючи толерантність.
Принципи виховання
Дошкільне виховання дітей обов'язково має включати в себе різні напрямки:
- Загальнолюдські закономірності і цінності, необхідні для виховання толерантності, комунікабельності і відкритості людини.
- Закономірності сучасного виховання. Якщо раніше цей процес будувався за принципом «батіг без пряника», то в наш час ситуація кардинально змінилася. Сучасна педагогічна школа дотримується принципу взаємоповаги між маленькою дитиною і дорослим. Шанобливе ставлення не допускає різних видів приниження або насильства.
Основна задача батьків або педагога – надати дитині свободу, необхідну для того, щоб розкрити всі його здібності і задатки. При цьому мова йде не про безконтрольної або хаотичною волі. Контроль батьків повинен полягати, в першу чергу, допомоги дитині у прийнятті правильних рішень.
Існує кілька видів виховання дошкільнят, які можуть бути класифіковані за різними підставами:
- фізичні;
- сімейні;
- соціальні;
- гігієнічні;
- духовно-моральні;
- трудові;
- екологічні;
- гуманістичні;
- музичні принципи.
Фізичної
ці засади являють собою невід'ємну і найбільш важливу частину виховної системи. Фізичне виховання формує у дошкільнят якості, які необхідні для успішної трудової і розумової життя в подальшому.
Які ігри з патріотичного виховання дошкільників існують? Читай статтю.
Головна задача цього принципу – зміцнення здоров'я дитини і попередження різних недуг і хвороб.
Сімейного
Сім'я являє собою соціально-педагогічну групу людей, найбільш значущу для маленької дитини. Завдання сім'ї – створення умов для гармонійного розвитку дошкільника.
Для цієї мети повинні бути реалізовані наступні критерії:
- участь дитини в життєдіяльності сім'ї в ролі повноцінного і рівноправного учасника;
- відкриті і довірливі відносини як між дитиною і дорослим;
- відсутність конкуренції між батьками за увагу дитини;
- підтримка дитини з боку дорослих.
Соціального
Головний критерій – підготовка дитини до життя в колективі. Розвиток навичок ефективної взаємодії оточуючих, колективізму і соціальної згуртованості.
Головним завданням батьків є формування у дитини навички комунікації не тільки з членами родини, але і з навколишнім світом.
Гігієнічного
Однією з головних завдань педагога є інформування індивіда про правила гігієни. Її актуальність визначається потребою підтримки здоров'я, так і відображенням можливих проблем, пов'язаних з нестачею інформування дітей про можливі наслідки (наприклад, що буде, якщо не мити руки перед їжею або недостатньо добре чистити зуби).
Гуманістичного та екологічного
Принцип гуманізму передбачає ставлення педагога і батьків до дитини як самостійної особистості. Завдання педагога – сформувати у дитини почуття відповідальності за свої вчинки і дії.
Даний принцип відповідальний за засвоєння позитивних правил, норм і цінностей, прийнятих у суспільстві.
Мета виховання дітей дошкільного віку – формування відповідальності не тільки за себе, але і за навколишню природу. У завдання педагога входить культивація етичного ставлення до живого світу (дбайливе ставлення до природи, її ресурсів).
Духовно-морального
Головна мета духовно-морального виховання – сприяння у розвитку дитини шанобливого ставлення не тільки до своїх потреб, але й потреб оточуючих.
Завдання педагога повинні укладати в наступних діях:
- у залученні дитини до духовно-моральним цінностям і самоуправління своєю поведінкою;
- у формуванні у дошкільників знань про навколишній його світі і місце дитини в цьому світі.
Музичного
Процес музичного виховання успішно формує моральний вигляд дитини. Педагогу рекомендується проводити колективне заняття музикою (танці під музику, хоровий спів тощо), що успішно впливає не тільки на формування естетичних ідеалів дитини, і веде до згуртування колективу дітей.
Трудового
Завдання, як батьків, так і педагога – формування у дитини позитивного ставлення до трудової діяльності.
Що таке естетичне виховання? Читай далі.
Про методи сімейного виховання читай в статті.
Існують два правила, дотримання яких сприяє формуванню даного навику:
- «Не робіть за дитину те, що він здатний самостійно виконати». Зібрати розкидані іграшки, одягнутися на прогулянку, викинути обгортку від цукерки у відро для сміття – всі перераховані вище дії за силу дитині дошкільного віку.
- «Заохочуйте трудову діяльність». Наприклад, якщо дитина проявив бажання допомогти по господарству (помити чашки, протерти пил), необхідно дати йому реалізувати свою потребу.
Тема виховання дітей молодшого віку глибше, ніж може здатися на перший погляд. Великий педагог М. Монтессорі дотримувалася принципу дбайливого відношення до душевного світу кожної дитини.
Виховання дітей повинно ґрунтуватися з урахуванням цілого комплексу характеристик – темпераменту дитини, характеру, нахилів і навіть стилем життя.