Конфлікти на підприємстві - причини, методи врегулювання, управління
20.07.2017 0

Конфлікти на підприємстві - причини, методи врегулювання, управління

Психологія
В закладки


Конфлікт – це зіткнення двох і більше сторін. Це визначення відображає основну суть ситуації. Конфлікти на підприємстві – це специфічні конфлікти, що відбуваються в умовах трудової діяльності.

Причини і фактори виникнення

Для кожного конфлікту існує певна передумова. Все різноманіття причин і факторів виникають зіткнень підрозділяють на кілька груп.

1. До першої групи відносять причини, поява яких характерно для безпосереднього ходу трудової діяльності:

  • неузгоджені дії групи або окремих працівників;
  • нечітка постановка цілей і завдань окремого підрозділу та його працівників;
  • неправильно організований трудовий процес;
  • наявність взаємозалежних завдань, коли діяльність одного працівника залежить від результатів діяльності групи або окремого працівника;
  • множинне підпорядкування, коли один співробітник підпорядковується кільком вищим співробітникам;
  • слабо розвинена комунікаційна зв'язок на підприємстві;
  • невідповідність фізичних умов, наприклад, надмірний шум або низький рівень освітленості;
  • недостатній рівень професійної підготовки працівника, що має претензію на високі показники в роботі, але не володіє необхідними знаннями та навичками;
  • невизначеність у питанні кар'єрного зростання і перспектив подальшого професійного розвитку.

2. Другу групу причин виникнення конфліктів на підприємстві складають фактори, в основі яких лежить психологічний особистісний феномен, що включає такі риси характеру, як заздрісність, вразливість, а також особливості міжособистісної взаємодії, побудовані на симпатіях і антипатіях співробітників. Щодо цієї групи факторів слід зазначити, що подібні особистісні якості призводять до того, що конфлікти викликаються стресами.

3. Третю групу становлять причини та фактори, що відображають протиріччя в посадових обов'язках працівників, а також незаслужені публічні осуду одних працівників і необґрунтована похвала інших.

Кожен конкретний випадок має певну причину (або декілька), але в будь-якому випадку, конфлікт породжується відмінностями і розбіжностями. А вони в свою чергу відображають розузгодження системи цінностей, життєвого досвіду, віку, соціальних і професійних характеристик.

Види

Конфлікти в організації поділяються на види за кількома критеріями:

  1. За характером впливу. Щодо цього критерію конфлікти поділяють на раціональні та ірраціональні. Перші являють таке зіткнення між співробітниками, в результаті якого підвищується результативність трудової діяльності. Другі - це конфлікти, які несуть руйнівний характер і заподіюють істотну шкоду підприємству.
  2. За характером причин: суб'єктивні і об'єктивні. Суб'єктивність причин і факторів являє собою неправильні дії з боку керівництва чи підлеглих, а об'єктивні причини конфлікту розкривають недосконалі механізми організаційного управління, грамотна коригування яких сприяє підвищенню ефективності підприємства.
  3. По організаційній структурі: горизонтальні, вертикальні та змішані. Для горизонтального конфлікту характерно протиріччя між окремими напрямами організаційної діяльності. Вертикальні зачіпають різні рівні ієрархії. Саме вони складають близько 80% всіх конфліктів на підприємстві. Змішані конфлікти містять обидва види зіткнень.
  4. За кількістю учасників. Даний показник дозволяє виділити внутрішньоособистісні, міжособистісні, міжгрупові та міждержавні конфлікти. Всі вони мають місце бути в будь-якій організації. Однак проблема конфліктів на підприємстві торкається, в першу чергу, міжособистісні конфлікти. У таких ситуаціях на перший план виходять особистісні якості кожного учасника конфлікту: моральні, соціальні і психологічні властивості.

pochemu_voznikayut_konflikty_na_rabote1Для підприємства виділені типові види подібних конфліктів:

  • зіткнення між роботодавцем і працівником;
  • конфлікт між керівниками підрозділів з метою посилення впливу;
  • ситуація, якої сприяють виникненню симпатії і антипатії між адміністрацією і працівником;
  • конфлікт на тлі появи більш вигідних умов для роботи.

Конфлікти на підприємстві рідко можуть бути віднесені до якого-небудь одного виду. Найчастіше - це сукупність, в якій представлені кілька протиріч, але з різним ступенем вираженості.

Управління конфліктами на підприємстві

Функцію управління конфліктами на підприємстві, як правило, бере на себе менеджер. Саме в коло його обов'язків входить попередження зіткнень, а в разі, якщо конфліктну ситуацію не вдалося уникнути, то він повинен зробити необхідні дії для максимально сприятливого її дозволу.

Основними способами управління конфліктами в організації є:

  • угода (переговори);
  • розробка загальних цілей
  • уточнення і роз'яснення механізмів відповідальності та повноважень;
  • посередництво;
  • арбітраж.

Для досвідченого менеджера стає очевидною ситуація, коли співробітники потребують згуртуванні, об'єктивному зміну умов трудової діяльності, а коли кращим рішенням буде розподіл посадових обов'язків працівників і зведення до мінімуму їхніх спільних дій.

В яких випадках прямий відхід від конфлікту не застосуємо? Дізнайся далі.

У деяких випадках управління конфліктами на підприємстві може займатися керівник. Такий хід подій можливий при проведенні нарад, дискусій. Подібні конфліктні ситуації носять конструктивний характер і передбачають позитивний результат для всіх учасників зіткнення.

Методи врегулювання та профілактика

На сьогоднішній день існує ряд точок зору на методи врегулювання конфліктів в організації.

Поширеною є модель, в якій відображені наступні типи врегулювання:

  • відхід від конфлікту;
  • придушення конфлікту;
  • управління конфліктом.

1389485268_contentПрийнята загальна класифікація, при якій способи дозволу конфліктів поділяють на дві великі групи:

1. Стратегічні методи, які керівники застосовують в якості бази для розвитку підприємства. Крім того, ця група методів покликана попереджати будь-які деструктивні конфлікти.

Сюди відносять:

  • планування соціального розвитку;
  • інформування співробітників про цілі і щоденної ефективності підприємства;
  • застосування точних інструкцій з чіткими вимогами до діяльності кожного працівника підприємства;
  • організація системи заохочень і винагороди;
  • використання простої і доступної розумінню кожного співробітника системи нарахування заробітної плати.

2. Тактичні методи засновані на схемі К. Томаса, передбачає дві базові тактики, такі як суперництво і пристосування, а також три похідні тактики, звані ухиленням, компромісом і співпрацею.

Практика показує, що успішними профілактичними заходами запобігання конфліктам на підприємстві є:

  • виокремлення інтегруючих цілей між адміністративним корпусом та співробітниками організації;
  • визначення балансу прав і міри відповідальності при виконанні посадових обов'язків;
  • складання зводу правил для формування і подальшого функціонування підрозділів;
  • грамотне делегування повноважень і дотримання ієрархічної системи на підприємстві;
  • застосування заохочувальних заходів.

як уникнути конфліктуСуперечки з чоловіком розхитують благополуччя шлюбу? Дізнайся, як уникнути конфліктів з чоловіком.

Які особливості конфліктів нового покоління? Читай статтю.

Про позитивні і негативні сторони конфлікту читай тут.

Вплив трудових конфліктів на ефективність роботи підприємства

Більшість думок зводиться до того, що конфлікт – це явище негативне. Так, в організації конфлікти можуть приводити до зниження особистої задоволеності співробітників і їх роз'єднаності.

Однак в умовах організації найчастіше конфлікти набувають позитивні властивості, пов'язані з підвищенням ефективності роботи підприємства.

Трудові конфлікти та їх вплив на ефективність роботи підприємства залежать від того, наскільки грамотно ними керують.

Конфлікти – невід'ємна частина соціальної, і в тому числі трудової діяльності людини. І тут важливо вчасно запобігти, а якщо це не вдалося зробити, то максимально безболісно вийти з конфліктної ситуації.

Для цього необхідно правильно і своєчасно розпізнати причини зіткнень, вибрати стратегію і спробувати вгадати результат.

Відео: Управління конфліктом в організації

Комментарии (0)
Додати коментар
Відхід від конфлікту - форми і способи
Стаття присвячена одній з поведінкових стратегій при врегулюванні суперечок і розбіжностей під назвою «відхід від конфлікту». Дається характеристика основних
Конфлікти в організації - управління, види, причини, методи вирішення
Конфліктні ситуації неминучі, поки існує людське суспільство постійно змінюються моделі поведінки. Але в якійсь мірі передбачити їх виникнення, вирішити конфлікт, що
Конфлікти в діловому спілкуванні - види, подолання
В тексті описуються конфлікти в діловому спілкуванні, їх специфіка та сутнісні характеристики. Дається інформація про причини та передумови виникнення всіляких ситуацій
Конфлікт між учителем і учнем - причини, особливості, способи вирішення
Навчання – складний і багатогранний процес, протягом якого неможливе без деяких зіткнень і суперечностей між учителем і учнем.
Класифікація конфліктів - види, причини, схема
У статті розглядаються види конфліктів та їх причини. Розкривається сутність поняття «конфлікт».