Конфлікти на підприємстві - причини, методи врегулювання, управління
Конфлікт – це зіткнення двох і більше сторін. Це визначення відображає основну суть ситуації. Конфлікти на підприємстві – це специфічні конфлікти, що відбуваються в умовах трудової діяльності.
Причини і фактори виникнення
Для кожного конфлікту існує певна передумова. Все різноманіття причин і факторів виникають зіткнень підрозділяють на кілька груп.
1. До першої групи відносять причини, поява яких характерно для безпосереднього ходу трудової діяльності:
- неузгоджені дії групи або окремих працівників;
- нечітка постановка цілей і завдань окремого підрозділу та його працівників;
- неправильно організований трудовий процес;
- наявність взаємозалежних завдань, коли діяльність одного працівника залежить від результатів діяльності групи або окремого працівника;
- множинне підпорядкування, коли один співробітник підпорядковується кільком вищим співробітникам;
- слабо розвинена комунікаційна зв'язок на підприємстві;
- невідповідність фізичних умов, наприклад, надмірний шум або низький рівень освітленості;
- недостатній рівень професійної підготовки працівника, що має претензію на високі показники в роботі, але не володіє необхідними знаннями та навичками;
- невизначеність у питанні кар'єрного зростання і перспектив подальшого професійного розвитку.
2. Другу групу причин виникнення конфліктів на підприємстві складають фактори, в основі яких лежить психологічний особистісний феномен, що включає такі риси характеру, як заздрісність, вразливість, а також особливості міжособистісної взаємодії, побудовані на симпатіях і антипатіях співробітників. Щодо цієї групи факторів слід зазначити, що подібні особистісні якості призводять до того, що конфлікти викликаються стресами.
3. Третю групу становлять причини та фактори, що відображають протиріччя в посадових обов'язках працівників, а також незаслужені публічні осуду одних працівників і необґрунтована похвала інших.
Кожен конкретний випадок має певну причину (або декілька), але в будь-якому випадку, конфлікт породжується відмінностями і розбіжностями. А вони в свою чергу відображають розузгодження системи цінностей, життєвого досвіду, віку, соціальних і професійних характеристик.
Види
Конфлікти в організації поділяються на види за кількома критеріями:
- За характером впливу. Щодо цього критерію конфлікти поділяють на раціональні та ірраціональні. Перші являють таке зіткнення між співробітниками, в результаті якого підвищується результативність трудової діяльності. Другі - це конфлікти, які несуть руйнівний характер і заподіюють істотну шкоду підприємству.
- За характером причин: суб'єктивні і об'єктивні. Суб'єктивність причин і факторів являє собою неправильні дії з боку керівництва чи підлеглих, а об'єктивні причини конфлікту розкривають недосконалі механізми організаційного управління, грамотна коригування яких сприяє підвищенню ефективності підприємства.
- По організаційній структурі: горизонтальні, вертикальні та змішані. Для горизонтального конфлікту характерно протиріччя між окремими напрямами організаційної діяльності. Вертикальні зачіпають різні рівні ієрархії. Саме вони складають близько 80% всіх конфліктів на підприємстві. Змішані конфлікти містять обидва види зіткнень.
- За кількістю учасників. Даний показник дозволяє виділити внутрішньоособистісні, міжособистісні, міжгрупові та міждержавні конфлікти. Всі вони мають місце бути в будь-якій організації. Однак проблема конфліктів на підприємстві торкається, в першу чергу, міжособистісні конфлікти. У таких ситуаціях на перший план виходять особистісні якості кожного учасника конфлікту: моральні, соціальні і психологічні властивості.
Для підприємства виділені типові види подібних конфліктів:
- зіткнення між роботодавцем і працівником;
- конфлікт між керівниками підрозділів з метою посилення впливу;
- ситуація, якої сприяють виникненню симпатії і антипатії між адміністрацією і працівником;
- конфлікт на тлі появи більш вигідних умов для роботи.
Конфлікти на підприємстві рідко можуть бути віднесені до якого-небудь одного виду. Найчастіше - це сукупність, в якій представлені кілька протиріч, але з різним ступенем вираженості.
Управління конфліктами на підприємстві
Функцію управління конфліктами на підприємстві, як правило, бере на себе менеджер. Саме в коло його обов'язків входить попередження зіткнень, а в разі, якщо конфліктну ситуацію не вдалося уникнути, то він повинен зробити необхідні дії для максимально сприятливого її дозволу.
Основними способами управління конфліктами в організації є:
- угода (переговори);
- розробка загальних цілей
- уточнення і роз'яснення механізмів відповідальності та повноважень;
- посередництво;
- арбітраж.
Для досвідченого менеджера стає очевидною ситуація, коли співробітники потребують згуртуванні, об'єктивному зміну умов трудової діяльності, а коли кращим рішенням буде розподіл посадових обов'язків працівників і зведення до мінімуму їхніх спільних дій.
В яких випадках прямий відхід від конфлікту не застосуємо? Дізнайся далі.
У деяких випадках управління конфліктами на підприємстві може займатися керівник. Такий хід подій можливий при проведенні нарад, дискусій. Подібні конфліктні ситуації носять конструктивний характер і передбачають позитивний результат для всіх учасників зіткнення.
Методи врегулювання та профілактика
На сьогоднішній день існує ряд точок зору на методи врегулювання конфліктів в організації.
Поширеною є модель, в якій відображені наступні типи врегулювання:
- відхід від конфлікту;
- придушення конфлікту;
- управління конфліктом.
Прийнята загальна класифікація, при якій способи дозволу конфліктів поділяють на дві великі групи:
1. Стратегічні методи, які керівники застосовують в якості бази для розвитку підприємства. Крім того, ця група методів покликана попереджати будь-які деструктивні конфлікти.
Сюди відносять:
- планування соціального розвитку;
- інформування співробітників про цілі і щоденної ефективності підприємства;
- застосування точних інструкцій з чіткими вимогами до діяльності кожного працівника підприємства;
- організація системи заохочень і винагороди;
- використання простої і доступної розумінню кожного співробітника системи нарахування заробітної плати.
2. Тактичні методи засновані на схемі К. Томаса, передбачає дві базові тактики, такі як суперництво і пристосування, а також три похідні тактики, звані ухиленням, компромісом і співпрацею.
Практика показує, що успішними профілактичними заходами запобігання конфліктам на підприємстві є:
- виокремлення інтегруючих цілей між адміністративним корпусом та співробітниками організації;
- визначення балансу прав і міри відповідальності при виконанні посадових обов'язків;
- складання зводу правил для формування і подальшого функціонування підрозділів;
- грамотне делегування повноважень і дотримання ієрархічної системи на підприємстві;
- застосування заохочувальних заходів.
Суперечки з чоловіком розхитують благополуччя шлюбу? Дізнайся, як уникнути конфліктів з чоловіком.
Які особливості конфліктів нового покоління? Читай статтю.
Про позитивні і негативні сторони конфлікту читай тут.
Вплив трудових конфліктів на ефективність роботи підприємства
Більшість думок зводиться до того, що конфлікт – це явище негативне. Так, в організації конфлікти можуть приводити до зниження особистої задоволеності співробітників і їх роз'єднаності.
Однак в умовах організації найчастіше конфлікти набувають позитивні властивості, пов'язані з підвищенням ефективності роботи підприємства.
Трудові конфлікти та їх вплив на ефективність роботи підприємства залежать від того, наскільки грамотно ними керують.
Конфлікти – невід'ємна частина соціальної, і в тому числі трудової діяльності людини. І тут важливо вчасно запобігти, а якщо це не вдалося зробити, то максимально безболісно вийти з конфліктної ситуації.
Для цього необхідно правильно і своєчасно розпізнати причини зіткнень, вибрати стратегію і спробувати вгадати результат.