Як говорити, щоб тебе почули - поради психолога
Чому деякі люди, говорячи про щось, мимоволі змушують себе слухати, а інші можуть віщати хоч нескінченно — навколишні пропускають їх мови «повз вуха».
Оволодіти мистецтвом риторики (правильної і красивої мови, умінням переконувати) непросто, але освоїти й успішно використовувати деякі правила цілком можливо.
Як говорити, щоб тебе почули
Велика різниця між двома майже однаковими дієсловами «слухати» і «чути»? На перший погляд — всього одна буква. Та й словник тлумачить їх практично однаково - «сприймати слухом». І все ж яка прірва іноді лежить між цими поняттями.
Уміння слухати — це фізична здатність кожної здорової людини. Але далеко не все з того, що чує людина, він сприймає.
Можна довго і докладно, але не завжди успішно намагатися донести до людини свою думку. І справа не тільки в тому, що хтось не вміє або не хоче уважно слухати.
Як розвинути пам'ять і увагу? Читай далі.
Говорити так, щоб тебе не тільки слухали, але і чули — мистецтво, дане не кожному. Але будь-яка людина може просунутися в цьому напрямку. Потрібно тільки зрозуміти основні принципи правильного «говоріння» і трохи над собою попрацювати.
Чітко розуміти, чого хочеш
найперше правило — чоловік повинен чітко розуміти, що він хоче донести до опонента. Неясно сформульовану думку складно втілити в конкретні слова.
Непорозуміння бажаного результату породжує невпевненість у мовленні і велика кількість вигуків для зв'язки слів, які навряд чи будуть сприяти конструктивної розмови.
Перш ніж намагатися переконати в чомусь іншої людини, необхідно ретельно продумати, а бажано ще і проговорити це для себе.
Стислість в три-чотири фрази
Знаменита чеховська фраза про стислості — «сестра таланту» відображає ще один принцип мистецтва риторики. Будь-яку думку можна викласти, не вдаючись у подробиці.
найважливішу інформацію треба повідомляти коротко, використовуючи не більше 4-5 речень. А потім вже, в процесі подальшої розмови, слід обговорювати деталі.
Людина, що виголошує промову, повинен для себе визначити певні тимчасові рамки. Це не дозволить пуститися в довгі міркування, які, як відомо, стомлюють слухача і розсіюють його увагу.
Переконатися в зворотному контакті
Як би блискуче не йшла мова, завжди є ризик не бути почутим. Тому важливо переконатися в наявності зворотного зв'язку і «підживлювати» її протягом розмови. Для цього співрозмовнику можна задавати будь-які нескладні запитання за типом «так? чи не так?».
Важливий і візуальний контакт. Людина набагато швидше відволікається, а значить гірше сприймає почуте, коли не дивиться на співрозмовника. У свою чергу оратор, ігнорує поглядом слухача, ризикує досить скоро втратити його увагу.
Дочекатися відповіді
Будь-яка вопросительная інтонація мовця не повинна залишитися без уваги та відповідної реакції. Навіть якщо питання ставиться чисто риторично, слід дочекатися відповіді на нього.
Адже відповідь — це не завжди слова. Досить схвального кивка або протестуючого жесту, головне, знайти підтвердження того, що питання був почутий.
Тільки суть
Іноді вміння «лити воду» в житті може знадобитися. Наприклад, на усних іспитах, особливо якщо знання матеріалу залишає бажати кращого. Але коли людина знає, що він хоче сказати і яку думку донести, зайві слова зазвичай працюють проти нього.
Зміст розмови потрібно намагатися утримувати в певних межах, намагаючись говорити тільки «по темі», не відволікаючись. Хоча іноді буває корисно у розмові «відійти в сторону», з метою переключити і освіжити увагу слухача.
Досвідчені оратори часто користуються таким прийомом, але тут дуже важливо дотримуватися почуття міри.
Чітке визначення часових і просторових меж
Структурування будь-якої інформації полегшує її сприйняття. Це відноситься як до письмової, так і усної мови.
Мабуть, зі шкільних років наш мозок звикає до того, що найбільш важлива інформація якимось чином виділяється, а також містить перерахування (списки), кількісні та інші конкретні показники.
Якщо мова йде про якихось справах, які потребують виконання, слід уточнювати бажані терміни, щоб підкреслити обов'язковий характер виконання. Особливо важливо чітко проговорити час, місце, суми при вирішенні фінансових питань.
Негатив слова
Без негативу, на жаль, нікуди. Він рано чи пізно відвідує будь-якої людини у вигляді емоцій, поганого настрою, образ. Вихлюпуючи на співрозмовника свої негативні емоції, ми змушуємо його захищатися. Істерики не конструктивні по своїй суті (хоча іноді вони дозволяють маніпулювати людьми).
Навіть якщо мета розмови — висловити свої претензії і звинувачення, потрібно постаратися взяти себе в руки і виразити свої почуття в слова, що виражають конструктивну і обґрунтовану критику, не вдаюся до емоційних рукоплесканиям.
Перевірка зв'язку
Цей принцип близький до «зворотного контакту», але він дозволяє просунутися трохи далі - переконатися, що інформація не тільки почули, але і сприйнята. Підсумкова мета мовця в тому, щоб сказане було зрозуміло й прийнято до відома.
Обговорення і компроміси
Якщо, вичерпавши всі аргументи, співрозмовники так і не змогли прийти до взаємної згоди, значить настав час пошуку компромісів. Людина, не готовий йти на поступки, викликає таку ж реакцію. Упертість — далеко не завжди позитивна якість.
Читай про розлучення під час вагітності через загс в нашій статті.
Як зберегти сім'ю, якщо чоловік хоче розлучення? Читай далі.
Прийти до компромісного рішення допомагає вміння не тільки говорити, а й уважно слухати.
Поради психологів
- чітко сформулюйте для себе думку, яку хочете донести до співрозмовника і обговоріть її про себе (а ще краще — вголос, перед дзеркалом);
- говорити, щоб тебе почули потрібно досить виразно, але не дозволяйте занадто бурхливим емоціям взяти гору над розумом;
- по ходу розмови неодноразово перевіряйте, чи розуміє вас співрозмовник, задавайте питання;
- кажіть конкретно і гранично коротко, не перевантажуйте мова непотрібною інформацією;
- розвивайте свою промову, занадто бідний словниковий запас не дозволяє говорити виразно;
- відточуйте майстерність на близьких, змусити слухати однаково складно як однієї людини, так і велику аудиторію;
- будьте готові в свою чергу уважно вислухати співрозмовника, тільки так можна прийти до компромісного рішення.