Психологічні особливості дітей молодшого шкільного віку
Деякі батьки не помічають ніяких особливостей у своєї дитини, тому що і дитини майже не помічають. Інші вивчають всю літературу, перекопують Інтернет з кожного приводу і вкладають у своє чадо всю свою енергію. Де вона, золота середина?
Криза семи років
У шість-вісім років молода людина переживає другий віковий криза у своєму житті. І, якщо цього ніхто не помічає, то це не означає, що його немає. Просто темперамент вашої дитини не такий, як у сусідського хлопчика і вихований він трохи інакше.
Тому всі бурі і сплески в його душі не так яскраво і сильно вихлюпуються назовні. Викликається криза не тільки дорослішанням, але в більшій мірі віддалення дитини від батьківської опіки, появою маленької соціальної незалежності.
Малюк пішов до школи
У три роки криза виявляється запереченням всього. Наприклад: «Артем, йди мити руки», «Не піду!», «Чому?», «Не хочу!», «Артем!!!», «Я не Артеме!» і т. д.
У сім років цей Артем просто нагадає вам, що ви самі ще не вмивалися, і закриється в кімнаті. Він відчув свободу, ту, до якої так прагнув («Я сам!»).
Криза з'являється при дисонансі між оточенням в сім'ї та ставленням до цього всього самого дитини.
Батькам треба постаратися зрозуміти його вікові особливості і встигнути перебудуватися, щоб ситуація не стала критичною. Не придушувати «бунт на кораблі» каральними діями, не відпускати все на самоплив, а вчитися жити з таким, що подорослішало дитиною.
Симптоми втрати безпосередності
Самооцінка
Людина виходить у суспільство. Він починає бачити себе з боку, оцінювати свою поведінку, зовнішність, порівнюючи з іншими дітьми.
Що робити, якщо закохалася в аніме хлопця? Відповідь тут.
Внутрішній світ трохи відсувається від зовнішніх проявів емоцій. Малюк починає думати про себе, як про рівноправному членові великого колективу!
Переоцінка цінностей
В кризовий період у юного людини можуть сильно змінитися пріоритети. Зовні це часто виглядає так: викидаються старі іграшки, з'являються нові захоплення.
Навіть у відношенні до одягу може бути переворот переваг. Якщо ваше чадо не замислюючись вдягало те, що ви йому подавали, то тепер весь гардероб може бути підданий остракізму. У нього змінився статус, а це значить, що почалося нове життя.
Поведінка
Семирічний дитина раптом починає кривлятися, вести себе неприродно, кричати або пищати. Це вже не ті кривляння і милі личка, які раніше викликали посмішку у перехожих. Хлопчик або дівчинка раптом стають артистами-протестантами – це психологічні особливості дітей молодшого шкільного віку.
Вони ведуть себе не так, як треба, не так, як вимагає мама. А як? Вони самі не знають. Просто НЕ ТАК! Для них це самовираження власної свободи.
Немає вже тієї милої безпосередності, коли у малюка, що на умі, те й на личку. З'являється гра, поки ще незграбна. А тому некрасива. Між внутрішніми почуттями, переживаннями і зовнішніми вчинками відбувається осмислення ситуації, підстроювання.
Іноді це робиться для того, щоб все було «як треба», іноді, зовсім навпаки, гра виступає в якості бунту, протесту.
Діагностика готовності дитини до шкільного навчання
Кожна людина індивідуальна і, звичайно, не можна підганяти всіх під одні і ті ж трафарети. Але, виходячи з досвіду багатьох поколінь і спостережень учених, склалися певні усереднені норми в педагогіці.
Фізичні та фізіологічні показники
Тільки до семи років м'язові і скелетні системи наших дітей виявляються сформованими до такої міри, що можуть витримати шкільні навантаження.
Були випадки, коли після 15 хвилин сидіння за партою на уроці у шестирічки відбувалася зупинка серця. Викривлення хребта, неврози і сутулість також можуть стати наслідками початку раннього шкільного навчання.
Психічні наслідки
Ваша дитина був центром всесвіту, самим розумним, красивим і улюбленим в його колишнього життя. І раптом він потрапляє в колектив, де всі його однолітки також претендують на роль улюбленця. Якщо раніше хвалили за будь-які каракулі, то тепер його досягнення оцінюються на рівні з усіма.
Навіть у обдарованих дітей в цьому випадку може розвинутися комплекс неповноцінності. Внутрішня боротьба, постійні стреси і переживання можуть призвести до нервового тику, гастриту і навіть нападів.
Оцінка готовності
- Фізичну готовність майбутнього школяра може визначити лікар. Не дарма перед тим, як прийти в клас першого вересня, йому необхідно пройти медичну комісію в дитячій консультації. Тільки за показаннями всіх лікарів і аналізів педіатр може поставити роздільну підпис у медичній карті.
- Інтелектуальна готовність визначається за допомогою спеціальних тестів. Тільки вони можуть виявити, на скільки у людини розвинена пам'ять, словесно-логічне мислення, мова, довільна увага тощо Тестування проводить педагог або психолог. Можуть зробити це і самі батьки.
- Особистісну готовність малюка до шкільного життя також визначає психолог або педагог в бесіді з ним. На скільки майбутній учень сам хоче в школу і чому, на скільки він адаптований до колективу і т. д. На цьому етапі тестуються не тільки діти, але й батьки. Адже, якщо малюк хоче сісти за парту тому, що йому пообіцяли купити велосипед, а не тому, що хоче дізнатися щось цікаве, навряд чи процес навчання розпочнеться успішно.
Підготовка до школи
У дошкільних навчальних закладах проводиться поступова підготовка дітей до зміни статусу. Особливості психологічної роботи з дітьми полягають у тому, що короткі заняття з цікавими навчальними посібниками змінюються активними іграми.
Син став неспокійним? Читай про те, як заспокоїти нервову систему підлітка.
Ознаки шизоїдного типу особистості: які вони? Читай далі.
Холерик-екстраверт: хто він? Дізнайся зі статті.
Якщо ваш малюк ходив в дитячий сад, то до семи років він буде цілком готовий сісти за шкільну парту. Дітям з домашнім вихованням все це теж можна організувати, але як добитися ефекту рівного серед рівних?
При домашньому вихованні турботливі батьки зможуть створити умови для того, щоб дитина ріс сильним і загартованим, записуючи його у всі спортивні секції. Чи він зможе стати інтелектуально розвиненим, говорити на трьох мовах, грати на скрипці і цитувати БСЕ.
Це дуже добре за умови, що все робиться в міру, не перевантажуючи ще несформировавшийся організм. Але як виховати дитину адаптованим до суспільства? Це можливо тільки в дошкільних установах, поступово відпускаючи заздалегідь його в це суспільство собі подібних.
Психологічні особливості і розвиток у дітей молодшого шкільного віку
- У малюків спочатку добре розвинене мимовільне увагу. Втім, і доросла людина швидше запам'ятовує все яскраве, гучне і несподіване. Для розвитку довільної уваги необхідно вчити дитину зосереджуватися. Процес поступовий. Програма відпрацьована і використовується в молодшій школі.
- Пам'ять тренувати потрібно з 2-3 років, коли ваше чадо з цікавістю повторює за вами рядка першого вірша. Розучуйте з ним щотижня новий віршик чи пісеньку. Попросіть його коротко переказати щойно побачену казку, а молодшого школяра те, що він почув на уроці.
- Для роботи уяви в сучасних дітей немає потреби. Все придумано, намальовано і навіть ляльки вже самі кажуть закладений в них текст. Ніхто не закликає залишати в іграшках одне дерев'яне поліно, яке стає в руках дитини то лялькою, то конем. Але всілякі конструктори або уроки творчості, на яких своїми руками робиться паперова жаба або ліхтарик, ліпиться з глини собака, повинні бути обов'язково. Для цього в молодшій школі організовані уроки праці.